


 Various

Behind the News:
Voices from Goa's Press

«Public Domain»



Various

Behind the News: Voices from Goa's Press  /  Various —  «Public
Domain», 

© Various
© Public Domain



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

4

Содержание
Introduction 5
Chapter 1: Sixties' stories: Free Goa's first elections 6

Reporters too 8
Convinced 10
Echoes in Toronto 12

Chapter 2: Goan journalism: Views from near and far 13
Getting into the field 14
Throwing light on Uzvadd 16
On holiday 18
Grown since 19

Chapter 3: West Coast Times : A dream ruined 20
A rival to Hobson's choice NT 22

Chapter 4: Novem Goem: The Roof Caves In 26
Chapter 5: The Herald of A New Ethos 29
Chapter 6: O HERALDo: an untold chapter 32
Конец ознакомительного фрагмента. 35



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

5

Various
Behind the News: Voices from Goa's Press

 
Introduction

 
If you believe in miracles, here is a small one. An e-book, written collaboratively by over

a dozen-and-half journalists, many with amazing stories to tell. Their willingness to do so, says
something.

For one, it indicates a generosity to convert memories into history, which would otherwise
have been consigned to the dustbin of amnesia. This is particularly true, as the media seldom writes
critically about themselves in Goa. More importantly, it also suggests that there are many in Goa who
have a story, and are willing to narrate it. If only they're given a chance. As mediapersons, we need
to ask ourselves why these stories are not allowed (or encouraged) to surface in the first place. It's
impossible to believe that there is such a drought of ideas and issues in Goa, and the general lack of
debate in the media would make it seem.

October 10, 2003 marks the 20th anniversary of the Herald's English-language edition. Many
of us journalists who contributed here are no longer, or perhaps never were, associated with that
daily newspaper. But, the launch of this product undeniably opened up avenues for a generation of
journalists in the state. In addition, it rewrote the rules of journalism for all of us here, for better or
worse. Hence the choice of this date for the first release of this book.

What is being said along these e-pages refers to critical times in the history of post-1961 Goa.
Needless to say, views voiced here stem from personal experiences, oftentimes are subjective, and
likely to generate even more debate. But personal viewpoints are also important, in that these help
to complete our understanding of particular events, episodes, and individuals. It is no coincidence
perhaps that this series of essays is critical of some held up as icons of Goa's journalism over the past
four decades. You might feel the criticism is unfair; but other versions do need to be heard.

This is, of course, not the last word on the subject. Nor does it claim to be a comprehensive
account – what got included depended on who was willing to write their 'story' when the call for
chapters went out.

This unusual work is humbly devoted to those who are not, or cannot, be with us, as we go
down the corridors of time and look at the past decades. Journalists whom Goa has produced, but
perhaps were never adequately recognised over the years. Like the innovative Ivan Fera, who died
young along with the promise of immense talent and many bylines in journals like The Illustrated
Weekly. Or, Norman Dantas, who's early death was at least in part triggered off by despair brought
on by the unfair deal he got from journalism in Goa. We need to also remember the many who are
not here with us, pushed out – both by limited opportunities, as also politics in the press – to migrate
far and wide and earn a living on distant shores. To all of them, and the unsung heroes of journalism
of the post-Liberation era, this e-book is devoted.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

6

 
Chapter 1: Sixties' stories: Free Goa's first elections

 
 

By Ben Antao
 

Besides his stint referred to in this chapter, Benedito Martinho Herculano Antao (b, 1935)
worked for the Indian Express in Bombay (1965-66). He then won a journalism award from the
World Press Institute, moved to the US for a year's study, work and travel. Later, he spent 10 weeks
at the Denver Post (1967), worked for a Catholic weekly in Toronto, and was a copy editor in the
mid-seventies at a major Toronto daily. He also taught high school English, drama and religion for
22 years, before retiring in 1998, and qualified as a certified financial planner in 1988. Currently, he
is involved in fiction writing, for which purpose he sees journalism as a "great training ground".

There is a truism in journalism that goes like this: facts are sacred; comment is free.
When I first read it in one of the books on journalism that I borrowed from the USIS library in

Bombay in the late 'fifties, I was filled with such fervor as to consider the vocation in journalism that
I was contemplating on, at the time, akin to the priesthood. The concept of 'freedom of the press'
particularly attracted and engaged my young mind, burning with idealism to bring about genuine
equality in Indian society and to see us as a truly "honorable people" as the Prime Minister Jawaharlal
Nehru had said we were.

In other words, journalism would offer me a platform to make a difference.
After a season of doing freelance sports reporting for The Indian Express in the city now called

Mumbai, I felt much like a lover. One who is not content with merely kissing but wants to explore
the whole body. And as a follower of another truism, namely, he who seeks finds the way, lucky
circumstance fell into my lap and I found myself doing freelance work for the Goan Tribune, a
fortnightly published in Bombay to espouse the cause of Goa's political freedom from the Portuguese
rule.

Here I got the opportunity not only to write about sports, but also to do general news reporting
and profiles of prominent Goans. In little over a year, though, my budding love affair discovered a
flaw in my inamorata – the lady fancied the use of hyperbole and propaganda as legitimate means
to promote herself. My idealism received a jolt of reality when Lambert Mascarenhas, editor of
the periodical then, engaged in propagandist campaigning, suggesting that such slanted writing was
necessary to achieve the end. However, my burning desire to express myself in writing overruled my
squeamishness.

After the Liberation of Goa in 1961, Lambert went to Goa and became joint editor of a new
English-language daily, The Navhind Times, owned and published by the Dempo Brothers, who had
become wealthy in the mining business. My fascination for the mistress of journalism remained still
intact, not to mention the hidden agenda of my wanting to change the world.

So I went to Goa and joined the paper in June 1963.
Considering myself as a protege of Lambert, I enjoyed a special status at the paper, doing both

reporting and sub-editing. It didn't take me long, though, to notice that Vassantrao Dempo, the elder
brother, was keenly interested in the image of his newspaper and its editorials. He had hired two
editors, a Catholic and a Hindu named T. V. Parvate from Maharashtra, ostensibly to give balance
to the paper's news and views. Often at around 5:30 p.m., I would see Mr. Dempo carefully perusing
the editorial that Lambert or Parvate had written before it came to the newsroom. The editors wrote
on alternate days. I would know, for example, that Dempo had suggested a change in how a certain
point of view was expressed in Lambert's editorial because Lambert often invited me to sit across



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

7

his desk while he wrote an editorial that was based on my news report. Mr. Parvate, a fast and fluent
writer, only occasionally asked me into his partitioned office to verify a fact or a figure.

Naturally, my curiosity propelled me to ask Lambert why it was necessary for him or Parvate
to have their editorials okayed by the ultimate boss. After all, both of them were professionals who
knew and understood the law of libel and defamation. Lambert, flashing his customary smile by way
of indulging me, a novice in the game of politics, said it was a condition of his contract. Besides,
what was the big deal? An editor could just as well express his own viewpoint as that of the owner.
It wasn't a loss of freedom. We live and let live.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

8

 
Reporters too

 
I thought about it and gradually came to the conclusion that reporters also indulged in self-

censorship. Facts may appear to be sacred, but as a reporter I choose them to slant a 'story' in a
particular way. Moreover, space in a newspaper is always limited, forcing me to write to a certain
word count, in effect compelling me to sacrifice many 'facts'.

The above was true not only in Goa and Bombay where I worked as a general reporter for The
Indian Express (1965-66) but also in Toronto where I worked as a copy editor on the foreign desk
of The Globe and Mail in 1975-76. The foreign editor would throw at me reams of teletype copy
from Reuters, Associated Press, Agence-France Presse, and The New York Times News Service on
a current story, such as race riots in Johannesburg, or post-revolution democracy woes in Portugal or
the Patty Hurst kidnapping by the Symbionese Liberation Army in San Francisco, and ask me for a
10-inch column story. This required that I cut out a lot of 'facts' from the 2000 words of wire copy
and shape a news story in about 500 words.

Going back to Goa, I remember the one-sided coverage that Navhind Times carried during
the month-long campaign for the historic, first general elections held on December 9, 1963. And I
was part of it.

Now Vaikuntrao Dempo, younger brother of Vassantrao, was a Congress candidate in the
Pernem constituency. The Dempo Brothers had made a substantial cash contribution to the national
Congress Party, in effect buying a ticket for Vaikuntrao in the Goa elections. The local Goa
Pradesh Congress Committee, headed by Purushottam Kakodkar, a freedom fighter and an apostle
of Mahatma Gandhi, was deluged with names of suitable candidates. It was hard pressed to make a
judicious choice, a key problem being the candidate's vision of the future of Goa.

At this time, after the 30-member Goa Legislative Consultative Council, headed by Maj.-
Gen. Candeth, the mustachioed military governor, was dissolved and a writ for the first democratic
elections was issued, two new political parties came into being and declared their election platforms.
One was the United Goans, led by Dr. Jack de Sequeira, which stood for a separate state for Goa.
The other was the Maharashtrawadi Gomantak Party, with Dayanand Bandodkar at its helm, which
stood for Goa's merger with Maharashtra. The Congress, waffling in between, promised that Goans
would be consulted about its future in the Indian union.

The elder Dempo let it be known that his paper would support the Congress in the elections and,
therefore, all news coverage must be oriented towards Congress candidates. And as the chief reporter
at the paper, it fell to my lot to deliver the news with this bias. On the campaign trail, I traveled
the length and breadth of Goa, speaking to Congress candidates and often manufacturing 'news' that
purported to show that people, by and large, were in favor of Congress candidates. Lambert and I
even drove to Pernem one day to see how Vaikuntrao's campaign was coming along.

However, my one dependable contact was none other than the 50-year-old Purushottam
Kakodkar. His office in Panjim was open to me at any hour of the day. Knowing that our paper was
solidly behind him, he was generous with his time and forthcoming, giving me full access to campaign
reports sent to head office from the various constituencies. During the campaign, Lal Bahadur Shastri,
the Indian Home Minister, visited Goa to lend his support to the Congress candidates. Kakodkar
arranged for me an exclusive interview with the minister. In the interview, Shastri affirmed that a
separate status for Goa was on the cards. A day after my story appeared on the front page, Kakodkar
told me that Shastri was pleased with my report and had asked him to extend his congratulations
to me. I was more than touched by this solicitude. I was feeling giddy, riding on the carousel of a
mutual admiration society.

My friend Ben Saldanha of PTI in Panjim filed a report based on my interview; so did Joshi
of The Times of India bureau. As a representative of a news agency, Saldanha, of course, had to



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

9

be objective and he was. As a matter of fact, he would often feed me stories about the other two
parties, based on the 'inside' information he had received. He himself couldn't use that information
for his news agency, but I could. And whenever I mentioned this 'fact' to my editors, I was told to
just let it pass.

Now, as the campaign was getting into high gear, another friend L. S. Bhandare, an architect by
profession, who represented UNI (United News of India) told me that the United Goans' campaign
(workers dashing about in open trucks with loud music and handing out campaign literature) reminded
him of elections in London, England. He too drew my attention to how successfully the UG party
was appealing to the voters.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

10

 
Convinced

 
But having persuaded myself willfully with auto-suggestion, and having been on a one-track

crusade, I remained convinced that Congress would win the day. On the eve of the election, a day of
pause in electioneering, I wrote an upbeat story (about three takes) and handed it to Mr. Salkhade, the
news editor from Maharashtra. He scanned the intro and set it in the tray of stories for the front page.
Then he looked up and said to me, "You know, Kakodkar is going to be the chief minister of Goa."

It was about 4 p.m. Something in the tone of his voice gave me pause. Then a wild notion
entered my head, a spur-of-the-moment impulse, with no rhyme or reason, a mad folly that sometimes
seizes lovers at play. I phoned Kakodkar.

"Hello, Purushottam." Although only 28, I was now on first-name basis with him.
"Hello Ben."
"It's a day of rest for you today. Is everything okay?"
"Fine."
"I've just finished writing my lead story for the paper tomorrow. Looks like Congress will win

with an overwhelming majority. You must be pleased with the campaign. What do you think?"
"We have to wait and see," he said in a voice devoid of any emotion, but not exhausted. In this

respect, Kakodkar came across as cool and circumspect, a man in full control of his emotions.
Mr. Salkhade was busy editing copy at the other end of the newsroom, beyond earshot. That

wild notion came rushing again, prompting me to make the pitch, even if it was only hypothetical.
"Purushottam, can I ask you something?"
"Sure, of course."
"You know our paper has been very good to you and the Congress. And I, more than anybody

else, have been responsible for all the publicity you've received. Soon you'll become the chief minister
of Goa. Now I want to ask you: what will you do for me?"

A pause and, "What do you mean?"
"What I mean is, if you become the chief minister, can I be your press secretary?"
"I can't answer that."
"Why not?"
"I can't do it."
"Listen, I know you're not the chief minister yet. But in the event that you do become the chief

minister, could you not at least tell me what your disposition will be?"
"No."
"You know, I can't believe you're saying this. I am not asking you for a job. I already have a

job. All I am asking is, if you become the chief minister, what will you do for me? That's all."
"I can't do anything," he said.
"That's the answer I get after all that I have done for you? I am disappointed. Goodbye and

good luck tomorrow."
"Thank you," he said and put the phone down first. I pictured him, in his customary white

khadi bush shirt and pants, wearing a self-righteous expression on his face.
During this call, over the carriage of my Underwood typewriter, I was watching the news editor

for my voice carried unusually far. But he was focused on his work and didn't look up in my direction.
I lit up a cigarette and hunched over the typewriter, dismayed beyond description. I had heard

that Kakodkar was a highly principled man, and then with a sinking feeling in my gut, I realized I
was being used, a means to the end. I shall never forget that moment.

Then I walked to my favorite bar to nurse my bruised ego.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

11

Three days later, the election results came out. The Congress was wiped out without a single
seat in Goa. The MG won 14 seats to the UG's 12, with two independents, plus an independent
winning in Diu and a lone Congress victory in Daman.

I kept brooding about Kakodkar. Did he know something that I didn't? Was that why he said he
couldn't do anything for me? I had no heart to ask him that. After that personal and private telephone
conversation, the two of us carried on as if nothing had happened. And during the next year, my
encounters with Kakodkar became strictly professional but cordial.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

12

 
Echoes in Toronto

 
But the manipulation of news by newspaper proprietors was not limited to Goa. I heard a similar

echo in Toronto in the nineties.
In the 1988 elections, the Progressive Conservative Party of Canada, led by Prime Minister

Brian Mulroney, had won a second majority with 169 seats out of 295 in the House of Commons.
The Liberals were in opposition with 83. In the ensuing five years, the Mulroney government brought
in a new bill called Goods and Services Tax, a highly controversial measure that proved unpopular
with the majority of Canadians. Still, the government went ahead and passed the tax bill – a 7% tax
on all goods and services effective January 1990. During this term, Mr. Mulroney was also criticized
for being too friendly with the Americans.

In the 1993 election, the public was fed up with the Tories (PC) as reflected in the opinion
polls. But the press and media had no clear idea as to how deeply the people loathed the policies of
the Tories. The shocker came on the night of the election-October 25. The fall from grace for the
Tories was as stunning as it was deserved. They won only two seats in total, each in the province of
New Brunswick and Quebec. The Liberals, led by Jean Chretien, returned with a huge majority of
177 seats. The Liberals are still in power, having won the next two elections in 1997 and 2000.

However, an interesting development regarding the power of the press took place in 1998. A
wealthy Canadian newspaper mogul named Conrad Black financed a new daily in Toronto called The
National Post. Black told readers that his paper would advance an alternative point of view, a far right
conservative position on politics in Canada. As owner of London's Daily Telegraph, the Jerusalem
Post, and Chicago's Sun-Times, Mr. Black hired top talent and spared no expense, at least for the first
two years, to make the Post successful in creating and wooing the conservative voice in Canada. In the
2000 election, his paper became as one-sided as Navhind Times was in 1963. The paper supported a
new party called Canadian Alliance, a highly conservative group drawn mostly from western Canada,
and was hell-bent to destroy Prime Minister Jean Chretien and the Liberals. Alas, the people didn't
buy it! And the Liberals forged ahead with a third majority win.

During this time, Mr. Black's personal agenda of wanting to be a peer in the House of Lords
in England came out front and centre. The British Prime Minister Tony Blair recommended and
the Queen accepted that Conrad Black be made a Lord. But sweet revenge raised its arms and Jean
Chretien said Black couldn't be a Lord while being a Canadian citizen. Black was forced to renounce
his Canadian citizenship. Not only that, but Black sold the National Post in 2001 for a tidy profit. He
is now Lord Black of Crossharbour in the House of Lords.

I started this article with the observation that facts are sacred and comment is free. Both
elements of journalism, it seems to me, are flawed. Like beauty and sex, freedom of the press is in
the eye of the beholder and in the loins of the performer. It's all relative, never absolute.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

13

 
Chapter 2: Goan journalism: Views from near and far

 
 

Eugene Correia
 

Canada-based Eugene Correia has worked for a wide range of national-level newspapers
published in India. Besides those listed below, he has also written for India Today, and a number
of expat Indian publications published from overseas. What stands out is this journalist's sharp
understanding of Goan issues and politics, and his memory for detail, all the more remarkable since
he has been based outside Goa for virtually his entire working life.

I must admit I have no direct connection with journalism in Goa, in the sense of having worked
in the state. However, I was involved in Goan journalism in Mumbai (then Bombay), but that too in
a limited way. I wrote few pieces for the Konkani-language papers such as The Goa Times and Ave
Maria and the English-Konkani weekly, The Goan Sports Weekly. After Goa's Liberation, and till I
left India for Canada in late 1981, I took more than a cursory look at how journalism is practiced in
Goa. I read The Navhind Times often, as the paper was available in Mumbai during the 1970s.

I was involved in mainstream journalism in Mumbai since my college days, first with The
Indian Express and later with the Free Press Journal. I provided freelance services for both papers in
the sports department. It was my dad's cousin, Felix Valois Rodrigues, who inspired me to take up
journalism. A versatile writer in English, Konkani and Portuguese, he worked for the Indian Express
in New Delhi till his retirement.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

14

 
Getting into the field

 
Felix Uncle, as I called him, introduced me to the news editor of Indian Express in Mumbai

and I was given a chance to work in the sports department under CSA Swami . The news editor, S
Krishnamoorty, popularly known as SKM, who regarded by many as more powerful then the editor
because of his close relationship with Ramnath Goenka, The Indian Express proprietor.

As a freedom fighter who served in jail for his anti-Portuguese activities, Rodrigues was well-
connected in Goa. After my graduation, he gave me an introductory letter to Lamberto Mascarenhas,
who was by then no longer the joint editor of The Navhind Times, Goa's first English-language daily.

Mascarenhas, in turn, gave me an introductory note to K.S.K. Menon, who had been co-editor
with Mascarenhas, and later promoted to editor. I took the letter to Menon and, after reading it, said
he would contact me if any position arose.

He gave me back the note. I read the Mascarenhas' scribbled note and was shocked.
Mascarenhas had introduced me as a "chap" from "my village". It was true, we both came from Colva,
but to a young man like me seeking a job it was horrifying to read a learned man like Mascarenhas
call me a chap.

It's also true that Mascarenhas and I belong to different strata in Goa's caste system. I couldn't
believe a man of his stature could introduce me in such a demeaning way. I think I have the note
somewhere in my collection of memorabilia.

I never got a job at The Navhind Times. In later years, I met Mascarenhas in the office of
Goa Today. From his days at The Navhind Times to owning Goa Today, Mascarenhas had become
an icon in Goan journalism. He had also gained reputation as a novelist for his acclaimed book,
Sorrowing Lies My Land. In subsequent years, I learnt a lot about Mascarenhas as a man and his role
as a freedom fighter in the liberation struggle in Mumbai. One of his best friends, Professor Edward
Mendonca taught me at St. Xavier's College. Mendonca and I came to know each other well after
me finishing my graduation. Twice I saw him very drunk and I had to hail a taxi for him and drop
him near his house in Colaba.

Mendonca reputation for booze is legendary as his mastery over the English language and his
ability to teach. He and me spoke at times of Mascarenhas's reputed novel. Mendonca's hand can be
been throughout the book, and many English scholars have also been curious about it. Because of
his alcoholism, it became easy for many to dismiss Mendonca's influence in Mascarenhas's book as
a boast from a drunkard. Those like me who knew Mendonca reasonably well have reason to believe
that Mendonca could be anything but a liar.

I held no grudge against Mascarenhas for calling me a "chap", but deep inside me I carried the
wound. Even in Goa I would go to see him. On one such visit, I asked him if he would provide me
with an opportunity to write for his magazine. He dismissed me summarily saying he prefers reputed
writers. I thought he would encourage a young journalist like me. I resolved never to write for the
magazine and I have never written for it.

When I learnt the magazine was taken over by the Salgaocars, I felt happy. Happy not because
the magazine no longer belonged to Mascarenhas, but happy because I felt the new owners and the
new editor would give opportunities to new writers. As we now know, it has happened. Goa Today
was no longer the domain of one man and his ego.

On another visit during summer, I was dressed in a suit. I was to meet the then Chief Minister
Dayanand Bandodkar and later attend a wedding in the city. Since I had no personal means of
transport, for me to travel from Bogmallo to Panaji and back twice would be difficult, so I had
worn the suit and left home early morning. As soon as I told Mascarenhas that I was going to meet
Bandodkar, Mascarenhas's face changed colour. He admonished me for wearing a suit to see the
chief minister, saying that journalists must be dressed informally. I explained to Mascarenhas, but



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

15

I could see that Mascarenhas bore some hatred for the late Bhausaheb, as the chief minister was
affectionately known.

That very same day, I met some journalists, including Michael Fernandes who, I believe, was
The Indian Express correspondent in Goa. I told them that Mascarenhas seemed piqued at me for
wearing a suit. If I remember correctly, Fernandes said that Mascarenhas has a personal bias against
Bandodkar regarding the withdrawal of government advertisement. He told me that Mascarenhas and
Bandodkar were once on a friendly basis, but both had fallen apart.

I think my second adventure in getting a job in Goa came when Erasmo de Sequeira launched
his paper, Goa Monitor . I applied for a position but never got appointed. The paper lived for a brief
time.

Some years later, my uncle told me that he has an offer from the Chowgules to start a Konkani
daily. I came to Goa for a visit and went to see Rodrigues at his residence in Darbandora. He and
I designed the logo for Uzvadd, though it may have been refined when the paper was launched.
Rodrigues never took up the position as he was to be under the editorial supervision of Madhav
Gadkari, the then editor of Gomantak. Gadkari was fiercely pro-Marathi and my uncle felt his efforts
to promote Konkani journalism would be subverted by Gadkari. To my surprise, Evagrio Jorge, the
noted freedom fighter and news reader at All-India Radio in Panaji, was its first editor. The paper was
well received. As expected, Jorge and the owners or probably Gadkari had a difference of opinion.
In a short time, Jorge was out and he launched his own paper, Novem Uzvadd.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

16

 
Throwing light on Uzvadd

 
Without the financial muscles of the Chowgules that sustained Uzvadd, Jorge's paper suffered.

I think it was also during this time that a group started another Konkani daily, Novem Goem. I am
not sure why Uzvadd eventually folded up.

My friend, Cyril D'Cunha, started a sports weekly called Goal, and I was its Mumbai
correspondent. I contributed many stories till the paper went under for reasons unknown to me. This
was my direction connection to Goa's journalism. Later on, I was offered a job at the West Coast
Times, a daily launched by the House of Timblos. At least two senior colleagues of mine at the Free
Press Journal went to Goa to start the paper. One of them was Y.M. Hegde and the other, P.R. Menon.

Before going to Goa and even after the paper began publishing from Margao in South Goa,
Hegde said it would be good for me to come to Goa. I forget the year it was launched and if I was still
a freelancer at the Free Press Journal or on its staff. By then, I was not keen on settling down in Goa.
To me, Goa was still in the backwaters of journalism. To leave a city like Mumbai where journalism
made blood rush in one's veins, and go to Goa, where things moved at a snail's pace, was something
I dreaded. When I wanted to come to Goa, I was found unwanted.

After leaving Free Press Journal and joining The Hindu, I met Raul Fernandes one day in
Mumbai. He was scouting for talent for O Heraldo, then about to be turned into an English-language
daily. I knew Fernandes, though not as well as his brother John and his dad, Antonio Caetano
Fernandes.

The Fernandes family was close friends with my friends in Mumbai, the Ribeiros, owners of
the Goan restaurant in Dhobitalao called Snowflake. When in Goa, my friend and I went to see AC,
as he was popularly known, at the Casa JD Fernandes store in Panaji. And whenever John came to
Mumbai to get supplies for their store, he would visit Snowflake where I hung out most of my time.

Raul Fernandes and I met at the Kyani Restaurant in Dhobitalao and he offered me to come to
Goa as chief reporter. The offer was unattractive financially for me to leave The Hindu. I was given
the impression that Ervelle Menezes, than with Indian Express in Mumbai, was joining as editor.
Fernandes was in consultation with Menezes, I was told. At a second meeting, Fernandes informed
me that Rajan Narayan was chosen to be the editor. I was surprised. I never had any admiration for
Narayan's journalism. I had heard some stories about his resignation from The Mirror, a monthly
publication from the Eve's Weekly group. Even though the offer of chief reporter was not tempting,
I was not keen on working under Narayan.

I knew Narayan on a hi-and-bye basis when I was at Free Press Journal and he was at Onlooker,
a sister-publication from the Free Press Journal group. I forget what position he held at the Onlooker
magazine, and whether Narayan was there when M.J. Akbar edited it or later when M. Rahman took
over.

I once covered a function at the United States Information Services (USIS) office in Mumbai
where Narayan was present. A well-known scholar of Black studies was visiting Mumbai from the
United States. Narayan carried with him a book by this scholar. I found it very preposterous on
Narayan's part to bring the heavy volume to the meeting.

In fairness to Narayan, he made O Heraldo what it's today. I also heard some allegations about
his wheeling-dealing with powers-that-be in the government. Many journalists and some politicians
told me that Narayan deserved the violent attack on him as his journalism was biased. No matter
what his journalism is, the attack on him was a shameful incident in the history of Goan journalism.

I am told he's Goa's bravest journalist. Maybe true, as I am in no position to judge that from
here in Canada. But I find his writing very weak. His editorials and columns have lot of spelling
errors and the grammar is often flawed. His column, Stray Thoughts, is not well composed. Just a
month or so ago, someone gave me old copies of O Heraldo. Going through his column, I found his



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

17

thoughts not very cohesive. He writes in a disjointed way. One thing I will agree, he writes strongly,
not sparing those whom he targets. If carving a well-written piece is his fault, then using strong
language is his forte. I form my opinion not on just the few papers I read recently, but also from
reading O Heraldo during my visits to Goa and from those at times posted on the Goanet email list
(http://www.goanet.org).

http://www.goanet.org


.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

18

 
On holiday

 
Just after a year's stay in Canada, I came to Goa on a holiday. One fine day, Fulgencio

Rodrigues, once the leader of the toddy-tappers association and a candidate for the assembly, and
a fellow-villager in Bogmallo, came to my house and told me that Umaji Chowgule wanted to meet
with me.

I was taken aback as I didn't know Umaji personally. Rodrigues, who worked for the Chowgules,
took me on his scooter to meet him Umaji at the Chowgule offices. To my surprise, he offered me a
job as joint editor of a sports daily the Chowgules were then planning on launching. The other editor
was to be Antonio Botelho, a former sports writer at The Navhind Times, who I knew well, both as
writer and later as one of the office-bearers of the Goa Football Association.

I was a landed immigrant in Canada and my first experience in Canada was not very good.
There was recession then on and I was finding it difficult to get a job in my field. I worked in a
warehouse for sometime, making enough money to buy a ticket to India.

The offer came with a flat in the Sant Inez locality of Panaji and a car. I told Umaji that if
I accept the position, I would forfeit my landed immigrant status in Canada. I asked if what would
happen if the paper failed to fly. He said he would absorb me in the public relations department of
the Chowgules. I went to Sant Inez with one of the Chowgule officers to select a flat. I picked one.
After that I went to the Gomantak building to meet with Narayan Athawale, editor of Gomantak .
Umaji had explained that Athawale would be the overall in charge of the new paper.

After speaking to Athawale, I met some workers. I noticed some tension among them regarding
the launch of a new paper. The workers felt that profits from the Gomantak paper would be diverted
to sustain the new sports daily. In other words, the workers would get lesser bonuses. The atmosphere
in the press seemed vitiated. I was also aware of what happened to Evagrio Jorge. I was contemplating
whether I should risk my Canadian immigration to remain in Goa. My heart and mind was divided,
and so was my family. My dad said I should stay back as the job prospects in Canada very dim, but
my mom said I should go back and see what the future holds.

At the same time I was engaged and in a week or two would get married. My future wife insisted
that I forego the offer and return to Canada. I gave the whole thing a good thought and decided to tell
Umaji that I was not interested. He had told me that if I decide to accept the offer, I should finally
meet Ramesh Chowgule who, I think, was the managing director of the Chowgule group. I believe
the paper was never launched. To this day, I am not sure how the Chowgules came to know about
me. My hunch is that Prashant Joshi, former official of the Goa Cricket Association, whose family
owns the Joshi and Sons Auto Center in Vasco, told Umaji about me. I had gone to visit Joshi in
Vasco when I came to Goa.

During my next visit to Goa, I was happy to know that one of my colleagues at Free Press
Journal, Padiyar, was editor of The Navhind Times with another former colleague, M.M. Mudaliar,
as his associate. In fact, Mudaliar was passed over by the management after Bikram Vohra left to go
to Khaleej Times in Dubai. Mudaliar and me had lunch one day in a Panaji restaurant and he seemed
quite distraught. Padiyar, who joined The Navhind Times from The Times of India where he had
moved from Free Press Journal, had a brief stint as editor as he passed away following a heart attack.

I knew the publisher of The Navhind Times, Vilas Sardesai, well because of his involvement
with soccer. Once when I was in Goa, he, D'Cunha and I travelled in a car he borrowed from Vohra,
as his own car was unavailable, all the way from Panaji to Margao to watch a soccer match. I never
asked Sardesai for a favour to get me a job at The Navhind Times. I was content working in Mumbai
where journalism flourished those days and continues to do so till today.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

19

 
Grown since

 
When I check websites of Goan papers or when some friends and family bring Goan papers

to Canada from their visits, I notice that Goan journalism has grown since I saw it first-hand. It
behooves well for this field that Goa now enjoys many dailies and has correspondents of many leading
Indian papers.

The quality of reporting and editing is still not very impressive. What is, however, impressive
is that the new breed of journalists shows lot of guts and vitality. I once discussed the teaching
of journalism with Fr. Planton Faria, who used to run the Diocesan Communication Centre at the
Archbishop's House at Altinho in Panaji.

He showed me the student paper and I saw some good writing. I am not aware if the centre is
still operating. Fr. Faria was editing a Konkani paper while also running the centre.

It has been my ambition to have a journalism college in Goa named after Frank Moraes, one
of the finest editors in Indian journalism. There may be many who would dispute my suggestion on
the basis that Moraes didn't do anything for Goan journalism per se, and I totally agree. No matter
he did play a direct role in Goan journalism, but he was a Goan journalist of repute.

One may argue that during the Portuguese days there were many Goan journalists who played
crucial roles in promoting Goan journalism. Some of these journalists, who were also leaders, were
in the forefront of Goa's liberation struggle. Maybe so, Moraes too played a vital background role in
Goa's liberation, largely because of his close friendship with Prime Minister Jawaharlal Nehru.

Whatever the case, a college of journalism, affiliated to the Goa University, is a dream that
I cherish and hope it would be realized in my lifetime. Goa has a privileged status in the history of
the written word in India with the publication of the first-ever book in the country. Journalism is
part of the written word and, hence, a college that fosters the growth of journalism would be ideal
in the serene surrounding of Goa's educational landscape. That's my thought to ponder for those in
the decision-making positions.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

20

 
Chapter 3: West Coast Times : A dream ruined

 
 

Valmiki Faleiro
 

One of Goa's own, home-grown profilic writers between the mid-seventies and mid-eighties,
Faleiro worked his way through other professions too, before coming back to commit himself in
writing once again, only to reveal a style that remains as readable as ever. Luckily for Goa, Faleiro
doesn't rule out the possibility of taking to the pen – or should one say, the computer keyboard –
sometime in the near future.

Summer, 1978. Whether Goa's only English daily hit newsstands in Margao at 9 or at 11 in the
morning, mattered little. I was preparing for my final B.Com. exams due in a few weeks and had, in
any case, tired myself of asking The Navhind Times' management to make it a newspaper (for us in
South Goa) that went with breakfast, not brunch.

My association with The Navhind Times (NT) had begun precisely on February 23, 1975.
NT carried an article penned jointly by D.M. Silveira and me. (Silveira was one of my two English
lecturers at Margao's Damodar College and, with the other, B.G.Koshy, later turned to journalism:
Silveira was Editor, ONLOOKER, of Mumbai's FPJ group and Koshy the Associate Ed. of The
Current Weekly.)

Then on, the NT Editor, Dr. K.S.K. Menon, encouraged me to write. Off and on, he would also
commission me to do Sunday features, sometimes full-page, on topics of prevailing reader interest.
Between 1975 and 1978, I had some 45 by-lines at the NT, then a 6-pager (10 pages on Sunday.)

Sometime in between, Dr. K.S.K. asked me to join the NT desk – with free education at Dempo
College of Commerce and no-night-shifts baits. I ought to have grabbed the offer. The company was
great: K.P. Nair (News Ed), the incredibly witty Balan (Chief Sub), my friend Patrick Michael (a
gifted Malayalee who, with me, but surreptitiously, covered North Goa for The Current Weekly –
together we had done the Siddarth Bandodkar shooting story, but who K.S.K. ensured stayed as Proof
Reader without promotion at the NT!) Gabru and Cyril D'Cunha were at the desk and Gurudas R.
("Kaka") Singbal, Pramod Khandeparkar and Jovito Lopes on the field?

For reasons that will take me off this track, I declined the offer. Promising Dr. K.S.K., however,
that I'd join the day I complete graduation – though I never really meant to take journalism as a
career. I had set my sights on becoming a Company Secretary after B.Com. but while doing the
correspondence course, thought I'd work – and earn pocket money.

The '70s were times of MRTP culture. There were monopolies and there were restrictive trade
practices, and Commissions that could barely hold them in check. Even though Dr. K.S.K. to my
sheer amazement once bragged that the Prime Minister's private secretary telephoned him while he
was shaving just that morning (to compliment him on the day's "excellent" editorial), fact was that
NT rarely traveled 35 kilometres to Margao before 8 or 9 in the morning. Times wouldn't change
and the NT stood still. It was a proud monopoly, which, after all, had weathered challenges from the
likes of Goa Monitor (Papa Baba Sequeira-owned, Jagdish Rao -published, Mario Cabral Sa-edited
and Alfred De Tavares -chief reported.)

Back to the summer of 1978. As our 'unholy trinity' of Aleixo, Shekhar and me daily sat at the
Govind Poy house on Abade Faria Road, Margao, preparing for our final B.Com. exams, I missed
Kaka Singbal – a.k.a. Balsing, the Sunday columnist and Chief Reporter of NT – and Sripad P.
Madkaikar, who at one time or the other published most of Goa's dailies. Both had called at home
earlier in the day. Kaka left a note saying he had something "interesting" for me and would I kindly
see him soon. I met him at his Patto quarters early next morning. He said he had quit NT and joined



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

21

a newspaper that was going to be published – from Margao! He said the proprietor, Panduronga
(Chalebab) Timblo – Papa to most of us – had made a blanket offer: whatever the NT offered me,
he would offer more!

I immediately went to Navhind Bhavan. Dr. K.S.K. was seated with Fr. Lactancio Almeida, then
Editor of Vauraddeancho Ixtt. I explained that it would help me cope with my Company Secretary
studies from the comforts of my own home in Margao? The ex-Army man perennially dressed in cool
white almost sprang from the chair, his neatly waxed whiskers bristling with rage: "Are you going
to that W.C. s**t Times?"

He tried a different line, "Are you going to join my competitor and stab me in the chest?" And
yet another, "Remember I am the P.A.C. (Press Advisory Committee) chairman for another three
years – and as long as I'm around, I'll ensure you don't get an accreditation!!"

I was painfully aware that I was reneging on a promise, that by joining a competitor, I'd
hurt the hand that had, in good measure, groomed me. But Company Secretaryship was my object
– not journalism – and I honestly imagined that studying the course material and sending out its
Response Sheets would be better done from home and without working on shifts, as I'd at NT. [I
was, eventually, recompensed with poetic justice. I hadn't reckoned that joining a fledgling – nay,
nascent – publication as its Staff Reporter, with added responsibility of news-gathering in South Goa
(which meant re-writing copy from mofussil correspondents who largely hailed from a vernacular
background) would be so engrossing an affair that I ended up sending not a single Response Sheet
to the Institute of Company Secretaries of India!]

The West Coast Times (WCT) began churning out dummies by late-June 1978. My die was
cast on June 6, 1978, by way of acceptance of the appointment letter, personally signed by Papa
(Panduronga Timblo) himself. One of the most promising publishing ventures in the history of Goa's
print media was about to take off?

The mid-'70s witnessed a boom in Goa's mining industry, both in terms of productivity and
profitability. Panduronga Timblo Industrias (PTI) had evidently also made pots of cash, particularly
from its manganese mines in Rivona, Quepem. While brother, Gurudas' Timblo Private Limited
(TPL) had during this time invested in some far-sighted (but alas, badly managed) industrial
enterprises, including fertilizers, rubber footwear and collapsible tubes, youngest brother, Modu's
Sociedade de Fomento Industrial (SFI) was consolidating its strengths in mining and diversifying
into hospitality. PTI did not lag behind – with Parshuram Paper Mills at Chiplun, industrial gases in
Bangalore and, to the surprise of many, an English-language newspaper from Margao!



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

22

 
A rival to Hobson's choice NT

 
The last comment may be off the mark. As I later learnt from Papa himself, the project was

conceived from a broader vision. Throughout the Konkan, from Ratnagiri district in Maharashtra to
South Canara (now Dakshin Kannada) districts in Karnataka, no English-language daily was available
before noon or afternoon those days. While the Mumbai dak editions of Times of India (ToI) and
Indian Express (IE) did the honours in coastal Maharashtra, it was Bangalore's Deccan Herald in
coastal Karnataka. Goa's NT, which took only a couple of hours less to reach Margao, could not be
expected to travel beyond its borders on mass circulation basis – till WCT arrived, NT was in fact
believed to have pegged its circulation (to avoid re-classification to a higher bracket, which implied
higher minimum wages to staff and workers!)

It was Papa's dream to fill this void of a morning English-language daily for the entire Konkan,
from Goa. Hence the West Coast in the newspaper's name. Competition to NT was only incidental. (I
am not aware of any family feuds among Goa's mining magnates at the time and shall stand corrected
if there was any such raison d' etat. If there really were any differences between the two families, they
would be buried some years later: under blessings of the Partagal Swamiji, Papa's grand-daughter,
Pallavi, was given in marriage to the Dempo headman, Vasantrao's son, Srinivas – current Chairman
of the Dempo group.)

The infrastructure put into place to realize Papa's dream matched. A modern civil construction,
meticulously designed, was put up at Davorlim, just beyond Margao's municipal boundary. Editorial,
advertising and printing departments were housed under one roof for optimum synch. All sections
of the newspaper's production process, from subbing to typesetting, from proof reading to optical
processing, from plate-making to the final printing, were so located as to achieve maximum
production speed. Attention was paid even to minor details, like sending galley proofs to the news
desk in a jiffy. Such were the conveniences that the edition could go to bed by a leisurely 4.30am (the
print run took barely half an hour.) Communication lines were made as reliable as possible, given
frequent power interruptions. Both PTI and UNI ticker services were subscribed to (though only the
PTI had a carrier station in Margao to cope with breakdowns.) A full-fledged bureau was set up in
Panjim, connected to the editorial offices in Davorlim by teleprinter link.

The printing technology employed was said to be the best available in India – except in
typesetting, where for some unknown reason, Lino machines were used instead of computers (maybe
the value of lead scrap, in place of katchra bromides that computers generated those days, had
something to do with it!) No more block-making for photographs and illustrations; these were
optically processed directly to printing plates. A modern web offset printing machine was brought
in (together with a Delhi-based Haryanvi operator who soon acquired fondness for palm feni from
nearby Jose's bar and other unprintables from across the Rawanfond railway tracks!). The machine
churned out, if I remember right, 50,000 copies/hour. Even the camera purchased for the Staff
Photographer was a top-of-the-line German Leica, complete with an array of lenses and filters,
worth a lakh of rupees of 1978. Krishna Kurwar managed the plant, under the GM-cum-Publisher,
Madkaikar. The result was a refreshing, never-before-seen product on the landscape of Goa's print
media.

To match, a high-profile editorial team was put together under the stewardship of Konkani-
speaking M.G. Bailur and his Associate, Tulu-speaking Y.M. Hegde, both originally from South
Canara. The backbone of the newspages, the News Editor, was P.R. Menon, the old and revered FPJ
warhorse. The complement of three Chief Subs and about a dozen Subs was picked from various
national dailies – Goa could come up with only two pairs of hands on the news desk. Being unfamiliar
with local affairs, this cast added onus on Kaka Singbal and me to mark the priority of our dispatches
in the initial days!



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

23

The news-gathering team headed by Kaka (assisted by Dharmanand Kamat in Panjim and
Karamchand Furtado on the TP link) was, of course, entirely home-bred. I rushed college-mate
Leslie St. Anne thro' a crash course in typing to join me in Margao. In South Goa, we had Radharao
Gracias and Joey Rodrigues (both law students then), Felicio Esteves (who went on to become a
Ministerial P.A. and co-author of the infamous Marks Scandal subsequently scooped by me for the
FPJ), John Carlos Aguiar in Ponda, Vallabh Dessai in Quepem, Minguel Mascarenhas in Sanguem,
Kelly Furtado in Vasco, and half a dozen stringers across South Goa. Manikrao (brother of the award-
winning ToI photographer, Prabhakar M. Shirodkar) was our lensman, assisted by Lloyd Coutinho in
Margao and Lui Godinho in Vasco, excellent photographers all, who provided the memorable photo
inputs that shot the WCT to instant fame.

WCT hit the newsstands in early-July 1978. We raced. In Margao, I concentrated on at least
one off-beat, human-interest, interview-based or photo-story per day, carried usually boxed or in
anchor position. Aware of our printing process strengths, I never lost an opportunity to get Manik
shoot a good pic, including one that had to be clicked from a bubbling canoe in choppy waters off
a rocky beach in Betul, South Goa. [This one was of a rotting human male corpse – sprawling,
shocking and white on the dark rocks – which the cops had neglected to recover despite the local
Sarpanch's days-long complaints. P.R. Menon splashed the pic in the lead-story position. I had to take
Papa's reprimand the following morning – it seems the Lt. Governor was taken so aback picking the
morning's WCT that his P.A. personally called Papa to complain about bad taste. But I still considered
the two-and-half Rupees paid to the canoe man for the ride a fine expense!]

Consciously, though, we shunned sensationalizing and Kaka firmly shot the idea of carrying the
day's matka figures. We refrained from gimmicks like carrying dummy advertisements, especially in
the Classified columns, barometer to a newspaper's popularity.

Instead, we went for innovative editorial content. [Including, at my instance, a SundayMag
column on Sleight of Hand by the Salcete magician, Marco. When Marco didn't show up for a couple
of weeks, leading to howls from eager readers of his column, Y.M. Hegde was so furious that I had
to fill in with a piece on how Marco had performed the Vanishing Trick and restore YM's trademark
smile!]

To further notch up circulation, I almost coerced Madkaikar into breaking the back of
monopoly newspaper distributors in South Goa – by selling retail bundles to any willing vendor on
an initial sell-or-return basis.

Results were evident. By month 6, we sold around 4,500 copies in and around Margao alone,
compared to less than half that number by NT. Circulation problems, however, persisted in North
Goa, including delayed deliveries to news stalls in the northern talukas. But then, we had just two
vehicles to cover the entire territory. ("Penny wise, Pound foolish," P.R. Menon forever rued, he
never carried much of an impression about the managerial abilities of Goan mineowners – all his life,
after all, Menon had worked in a establishment owned by the Karnanis, Marwaris to the core!) Even
then, overall, WCT's print order would be just about 2,000 copies short of the NT. And at the rate
we were going, the gap would fast be closed and surpassed?

My heroes, of course, were Shivram Borkar and Babal Borkar, ace drivers who by day ferried
the shift editorial staff to and from quarters in Margao to office in Davorlim . By night, the
duo snoozed whatever time available, on heaps of 'raddi' in the press. And zipped their way with
newspaper bundles to either end of Goa before the crack of dawn – in terribly overloaded, ramshackle,
dieselized Ambassador cars that should have been a delight to Mario Miranda and Alexyz (we used a
syndicated pocket cartoon, incidentally, since Mario was with the ToI group in Mumbai and Alexyz
hadn't yet surfaced as a cartoonist.) Babal and Shivram, true heroes who virtually were at call, round
the clock, round the year. [They of course made out-of-pocket money, ferrying passengers on the
return. When this reached Papa's ears, he tailed one of the drivers one fine morning. When the
unsuspecting fellow stopped to take in passengers, Papa is reported to have pulled alongside and



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

24

advised the driver, "Bhara, bhara, taxi ti!" The man was often magnanimous. The driver did not lose
his job.]

By the first year of publication, despite impressive circulation figures, there were no signs of
advertising revenue picking up to reach the financial break-even point. To the sheer dismay of our
well-knit editorial team, there were also no signs of implementation of the pan-Konkan Plan. The
management, instead, began fighting shy to inject fresh investment in the enterprise. Corners started
getting cut. Virgin plates came to used only for jacket pages, inside pages were processed on recycled
plates. Papa's dream began to show signs of fatigue?

By the third month into the second year of publication, amid this uncertain scenario, arrived
Nicholas ("Nicky") Rebello, a lino-typesetter and leader of the NT worker's union. I will not hedge
a bet if Nicky was 'inspired' by his employers, but having been in touch with him much after his
retirement from NT at his home in Betim, I can vouchsafe Nicky didn't travel to Davorlim by any
'political' inspiration. My best guess is that some restive workers of the WCT press, aware of wages
being paid at NT, must have approached and invited Nicky to Davorlim. The workers of WCT press
got unionized and Nicky soon served a Charter of Demands. The management stood its ground,
often unreasonably in the opinion of the editorial team – which of course had no locus standi in the
imbroglio. As the strike showed signs of protraction, P.R. Menon, known for leftist leanings from his
fiery days at the FPJ, tried to intervene with the management. To no avail.

(P.R. Menon was forever of the conviction that managerial skills of Goan mine-owners
were limited to blasting, transportation and shipping – and after the importer's cheque arrived,
to distributing the proceeds to those who had blasted, transported and shipped. And, of course,
to profits!) Papa, strangely, sometimes used queer management methods. There was this Chief
Accountant, hired for the PTI group, on a then princely salary of Rs.4,000 a month. To get a feedback
on the Chief Accountant, Papa assigned a peon drawing no more than Rs.250 a month. After office
hours, the peon would report to Papa on the activities of the C.A. from which, inferences on the
Chief Accountant were drawn!

But a man of immense experience and intuition he was. From the streets of native Assolna in
Salcete, where as a child he hawked textiles, a wooden yard measure slung across his shoulder and
a coolie with a headload of wares in tow, Papa must have surely post-graduated from the University
of Experience. On occasions when I was seated in his chamber, his P.A., Sambari would buzz to
announce a visitor. In a flash Papa knew why the man had come, what he would say, and had the
replies even before the visitor entered! I personally saw flaming creditors leave his chamber smiling,
even though not a paisa had yielded! He had that rare ability to disarm even the most irate visitor.
But when it came to the WCT strike, I have always held the belief that a man of such calibre who
could have easily placated the agitated workers and even broken their Union, was somehow carried
away with the opinion of one trusted man, who was obviously misleading him – and since I've named
names, I will exclude Madkaikar and Kurwar.]

With no end to the strike in sight, Bailur, Hegde, Kaka and me next met and virtually pleaded
with Papa to concede some sops to the striking workmen and get the publication going. I think the
establishment (may not have been Papa) thereafter regarded as being pro-Union!

The editorial team, bulk of which was from outstation, met frequently during those bekaar days
and finally, the painful decision emerged that we tell the management to either settle the dispute with
the Union or we quit en masse. The management was unmoved. We quit, but Papa's dispenser of bad
advice insisted on serving 'dismissal' letters!

And thus a lofty dream to publish from Goa, the land of Banna Halli, an English daily serving
the entire of Lord Parashuram's Konkan on the West Coast of India, went phut. A modern press
and process, an excellent editorial team – path-breaking infrastructure in Goa's history of newspaper
production – lay in waste.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

25

The venerable Bailur returned to retirement, as did P.R. Menon. Y.M. Hegde joined Mumbai's
Shipping Times as Editor. The Chief Subs and Subs returned to their original publications or to
new jobs. A Goan Sub, Vincent Rangel, from Tivim-Bardez, went into business, as the Mumbai-
end partner of Manvin Couriers. I joined the FPJ Group (Free Press Journal, its tabloid-eveninger
Bulletin and fortnightly, Onlooker) as Goa Correspondent; moved in like capacity to IE when FPJ's
Chief Editor, S. Krishnamurty joined IE's Mumbai edition as Resident Editor; played a role in J.D.
Fernandes' decision to start an English avatar of the near defunct Portuguese O Heraldo (including the
hiring of its first editor) – and almost joined, but didn't quite – as that newspaper's Chief Reporter,
for reasons that Rajan Narayan should know. And finally got into business. Without regrets.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

26

 
Chapter 4: Novem Goem: The Roof Caves In

 
 

Paul J Fernandes
 

Paul Fernandes, known to journalists in the state for his amiable nature, as also his ability and
inclination to do off-beat and far-from-the-beaten-track stories, has published a vast amount on issues
that concern rural Goa, archaeology and the average resident of Goa. He was recently winner of a
Centre for Science and Environment (Delhi) fellowship to study water issues in Goa.

Konkani as the official language of Goa was then still a distant dream. And granting of
statehood to the Union Territory, a remote possibility. A few Konkani protagonists casually discussing
the issue felt that a medium was sorely needed to project the aspirations of true Goans. And only a
"people's newspaper" free from the shackles of the capitalist could achieve that, they thought.

A few years earlier, Uzvadd, reincarnated as Novo Uzvadd and Novo Prakash, had become
defunct after its editor Evagrio Jorge learnt a few bitter truths. The Herald – in its new English-
language avatar as also in the much-touted role of a champion of Konkani – was yet to appear on
the horizon.

It was then in 1980 on a dark night … in Panjim … that the idea of launching a Konkani
daily was born. And talk about the requirement of funds for the mammoth project threw up a novel
idea. The way out was a 'pad-iatra ' (or, long march across Goa on foot) through the villages of the
then union territory. At a follow-up meeting, the individuals involved formed a Trust – called the
Novem Goem Pratishthan. They crowned the then young seminary-student turned trade union leader
Christopher Fonseca, who floated the idea of a pad-iatra, as its general secretary.

Trustees were Sara Machado, Advocate Pandurang Mulgaonkar, Gurunath Kelekar, Dr F M
Rebello, Advocate Antonio Lobo, and Gustav Clovis Costa. Mathany Saldanha and Fr Braz Faleiro
played a stellar role in getting the idea through.

And so began an eventful, and an unforgettable, 70-day trudge through the nooks and corners
of Goa. There were some 70-odd volunteers, which included a few women and two vivacious sisters,
Tina and Colete Xavier, students at that time.

The pad-iatra started on October 26, 1980. Fonseca recalls that wherever they went, they
received a good response. Money, small and big sums, was contributed. There were occasions too
when – language being a sensitive issue in Goa – they were insulted. But they had decided not to
retaliate in any way. A person spat on a young pad-iatri, Srikant Chodankar, when he knocked at
his door for his contribution for the new paper. But he bravely said 'thank you' and stepped out with
the others.

Two of the girls accompanying him burst into tears, as participants from that venture recall.
The eventful 'pad-iatra' ended on December 31, New Year's eve. By then, the volunteers had

managed to collect around Rs 250,000, a tidy sum considering that this was just in the start of the
'eighties, when the rupee still had more value than now.

Needless to say, it took about six months to create the requisite infrastructure to launch the
daily. Finding premises, purchasing machinery and recruiting the staff. When the Novem Goem first
hit the stands in 1980, many naturally had great expectations that it would serve as a people's paper.
Several dailies in the past had not survived for long, given the huge requirement of funds.

Indeed, Novem Goem could not scale great heights; but it had many 'lows' during its span.
The coverage could not be extensive, nay it was even below average. This is perhaps understandably
because the publication could not engage a big team of reporters or set up a network of reporters in
all corners of Goa. But it carried to work with few expectations and fewer rewards.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

27

During the agitation, the tabloid served to keep the mass of Konkani lovers, specially in its
heartland of Salcete, if it can be called that, posted of various developments. The paper served to forge
a relationship and bridge the gap between the old Roman Konkani writers and those who had just
started writing in the Devnagri script. Well-known poets, writers, such as Uday Bhembre, Dr Bhikaji
Ganekar, Manoharrari Sardesai were among those who often contributed their writings to the paper.

The paper also sought to raise the standard of Konkani among its readers by often explaining
difficult words, as compared to the poor quality of writing in most Roman script periodicals. I myself
recall contributing to a column Aichim Don Utram (Today's Two Words), which gave the readers
two new words to learn daily, with meanings in English and also illustrated by examples.

'Konkni uloi, Konkni boroi, Konknintlean sorkar choloi' (Speak Konkani, Write Konkani,
Administer The State In Konkani), the slogan coined by one of the trustees, Gurunath Kelekar, gained
currency and set the mood among Konkani lovers.

While the paper finally closed down, coincidentally, it did so after Konkani was included in
the Eight Schedule of the Constitution of India and Goa was granted statehood – two of the avowed
objectives for which the Trust had launched the paper. Many may be skeptical about the contribution
of this small paper to these two great and important causes. But having worked in this paper for just
over three years as a sub-editor, I recall that Dr Rebello, as its editor, contributed significantly to the
chorus for the twin demand.

DURING THE ENTIRE existence of the paper, its management had to face several struggles
and even upheavals among the trustees.

Its problems started from the day the presses were set up. While an offset machine could have
been bought, a Glockner machine owned by one of the Trustees was sold to the Trust. With that, it
was only possible to print a tabloid paper. The machinery subsequently gave several problems. How
a newspaper cannot survive without infusion of frequent doses of capital was best exemplified here.
Advertising revenue was very low, though there were phases when its staff pooled their efforts to raise
funds by canvassing for advertisements through their own initiative. There were managerial problems,
too. With lack of experience in running a paper, and negligence by some of the Trustees at certain
stages, the roof finally had to cave in.

A former trustee alleges that the quantum of advertisements released by the government to the
paper was meagre, and the staff even led a morcha to the Secretariat, alleging shabby treatment. This
continued even after Konkani was made the official language of the state.

If the paper survived for around a decade, it could be termed as a miracle of sorts. There were
around 7,000 readers, who religiously read the daily. However, the poor coverage towards the end saw
its readership go down sharply. The emergence of a slickly printed and produced Konkani-monthly
Gulab also hastened its death.

However, there was no dearth of sympathisers. Gulf Goans contributed generously, and quite
often, to keep it afloat. But tiatrists were largely not among them as they showed apathy towards
it vis-a-vis advertisements of their shows. They preferred an English-language daily and very few
advertised in Novem Goem, if at all rarely.

The real heroes and the sufferers in the bargain were the Novem Goem workers, who toiled
during its entire 10-year existence. Lack of revenue meant that they often received their salaries late.
On the 10th of any month, it was not unusual for the management to announce they would give some
advance on the salary. For one thing, the salary was being delayed; over and above, to be told that they
would get it in installments was the ultimate affront. More so when these were people with families
to feed. But this went on month after month, specially during the last few years.

They were entitled to a scale of salaries under Palekar Wage Award – the Central Government-
notified standards then in force for minimum wages to be paid to journalists – but they
accepted graciously whatever they were offered. This was, naturally, much below the Wage Board
recommendations.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

28

And the employees, having few options, hung on with commendable courage, though there was
no hope of a turn around. Their toil and sacrifices were really something to think about. After the
paper closed, they should have received their dues from what came in as the proceeds from the sale
of machinery and the balance of a raffle draw, which had been floated to raise funds for the paper.

But they are yet to be given their due.
The paper finally went to bed for the last time some time in June 1988. And a novel experiment

to offer a people's paper to the masses made a quiet and sad exit….



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

29

 
Chapter 5: The Herald of A New Ethos

 
 

R.K. Nair
 

R.K. Nair sees himself as a battle-scarred veteran too (adding, "though close friends in Goa
may describe me as bottle-scarred"). He has 'seen action' in Kuwait and Iraq after his departure from
Goa. Back in India after the Iraqi invasion of Kuwait, he worked for the Indian Express. He then
went to Oman, returning again to take up an assignment with the Hindu, where he currently works.

So the Rajan era has finally come to an end at the Herald . Sad though it may seem in human
terms, it is unlikely to surprise anyone who has at least a nodding acquaintance with his brand
of journalism – especially his strident and sensational approach to contentious issues, such as the
language agitation of the 'eighties.

By the time I arrived in Goa, the Herald (formerly O Heraldo ) had celebrated the third
anniversary of its re-incarnation as an Englishman – but it was not yet out of the birth pangs. It often
looked like a one-man show. The six-to-eight page broad-sheet was Rajan Narayan's play-field, and
he played with gusto – solo at times, fast and loose frequently. His output was phenomenal. He wrote
the lead story, the front-page anchor, the edit almost everyday, six days a week, for several years.
Besides, there also was the long-winded 'Stray Thoughts', on Sundays.

Life at The Navhind Times was sedentary by comparison.
In keeping with the image of Goa being a land of laid-back lotus eaters, the NT staffers were

under no pressure to perform. Being the dominant daily, news came naturally to the NT. In those
days, it operated out of a small rented building, adjoining a bar and restaurant, on the outskirts of
Panjim as the new building near the Panjim market was under construction. The bar and the building
belonged to the then Mayor of Panjim, an affable man whose employees entertained the NT staffers
on credit. The editorial staff got an off-day after two days of work – that's 10 offs a month, which
was a luxury that journalists in other papers could not dream of.

The first thing that struck one about the English-language Press in Goa in those days was its
utter lack of respect for the readers' intelligence. I'm sorry if this view offends anyone, but the small-
town mentality, the self-serious posturing and the patronising editorialisation of news reports were
all too obvious in both the NT and Herald.

But there ended the similarity. In other respects, the two papers were a study in contrast. Herald
was technologically superior. Having introduced computers ahead of the NT, its printing was neater
but the paper was replete with errors – typographical as well as factual. The NT too had its share of
typos. But it made few factual errors, because, as critics would say, it seldom reported facts!

The NT used vintage Lino machines for composing and its antiquated printing machine broke
down quite often. The morning paper hit the news-stands well after 10 am on such occasions. The
printing was awful – full of black patches, missing letters and blank spaces that challenged the
imagination of the reader. Still it retained its readership, mainly because it was perceived as the more
credible of the two.

Rajan Narayan failed to rise to the occasion and offer a credible alternative. Herald behaved
like a spoilt brat throwing tantrums. It lacked a sense of proportion. Too often, it played to the gallery,
fanned sectarian passions and threw norms to the wind. With its rabble-rousing shrillness, Herald
managed to gain a foothold among a section of the Goan population, especially in South Goa where
the NT was perennially late to arrive. But Herald was not taken seriously even by its ardent supporters.
Journalist Devika Sequeira once summed up the situation neatly: Herald was laughable and the NT
evoked tears!



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

30

All that changed with the arrival of the Gomantak Times . The NT Chief Reporter Pramod
Khandeparker quit to join the GT. The NT was jolted out of its complacency – it was facing a
challenge it had never faced before. Work on the new building was speeded up, and the relocation
carried out in a hurry. Computers were installed and a new printing machine was ready.

But all that was not enough to ward off a threat from the rivals. Its content had to improve.
Acting Editor M.M. Mudaliar was in a bad mood. His calm and composed disposition gave way to a
brittle temper. He yelled at the management people, and threatened to have the editorial staff sacked.

One day, I diffidently approached him with a piece of writing and asked for permission to
launch a column in the Sunday supplement. He was reluctant. I was new and untested. And I was
not even a regular – I was on voucher payment. But he decided to give it a try and carried the piece
on the front page of the Sunday Magazine. It was titled 'A peep into Goan psyche'. The column was
called 'Small Talk' and it appeared under the pseudonym of R.K. Yen. The response to the first piece
was incredibly good. Mudaliar readily published the second one and, when the third piece appeared,
I got the appointment order.

By then Mudaliar had been confirmed as Editor and the paper was ready to face the world with
new vigour. The editorial offs were curtailed to once a week. The printing improved and new features
and columns were gradually introduced. The NT had arrived. The threat from GT looked feeble now.
They had good journalists and better technology, but had forgotten to hire good proof-readers. The
paper was full of typos, even in headlines.

The NT was relieved – at least temporarily.
The arrival of GT had a big impact on the Herald too. Rajan Narayan began to behave like one

possessed. He blamed Chief Minister Pratapsing Rane and the NT for all the ills of the world. His
frustration was beginning to show. He railed against the NT and Rane at the drop of a hat. Once, two
people were killed in police-firing in Vasco following a group clash. It was the lead in the next day's
NT, but the Herald completely missed the news.

A reader's letter was published in Herald a few days later: "Where was your reporter when the
firing took place in Vasco? Had he gone to Baina for a quickie?" The Editor's reply: "We don't enjoy
the patronage of Chief Minister Pratapsing Raoji Rane. So we missed the news." (As if Rane had
called in the NT and given out the news!)

Rajan Narayan is essentially a rhetorician. He has a way with words and can argue his case
convincingly. But his writings carried little conviction, which was the major reason for Herald's
credibility crisis in those days. But the fact that he changed the media scene there cannot be disputed.
In my view, the fundamental error he made was to plunge into the middle of things, rather than
remaining a level-headed observer that a good journalist is supposed to be. He made an over-zealous
effort to ingratiate himself with a section of the Goan society and failed miserably. The fact that even
today his Goan credentials are questioned bears this out.

As everything has two sides, the Herald experiment (if one could call it that) too had its pros
and cons. The single most significant achievement of Herald, in my opinion, was to raise a breed of
bright young journalists who cut their teeth in journalism there. Most of them left disillusioned and
bitter with the paper and its Editor, but they have done reasonably well elsewhere. But for Herald,
they would not have come to this field.

And Herald did manage to provide some relief (comic relief, according to critics) from the
tedious fare offered by the NT. It was sharp and pungent – too pungent for many. Almost every report
packed a sting in its tail. Some of the fare dished out in the guise of investigative journalism was just
gossip laced with outrageous bias. But all this lighted the scene up and served as a reminder to the
NT to wake up and take notice.

Rajan Narayan never hesitated to name his rivals, especially the NT, while making disparaging
remarks. The NT, on the other hand, took a diametrically opposite stance: it skirted controversies



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

31

altogether. Its unwritten policy was never to report or comment on anything controversial, let alone
naming names!

But that had to change to keep pace with the changing times. I lampooned Rajan Narayan in
my columns occasionally, which Mudaliar permitted reluctantly. It must be said to Rajan Narayan's
credit that he not only took my pot-shots in good humour, but, according to Herald sources, also
stopped a couple of juniors who wanted to hit back at me.

I met Rajan Narayan only once; but then it was hardly a meeting. Rather, I saw him from a
distance at a midnight carnival in Panjim. After the edition was over, my NT colleague Anthony and
I decided to take a round. We saw Rajan Narayan surrounded by a group of revellers. In a red T-
shirt and bermudas, with a red ribbon around his head and a glass of feni in hand, a wobbly Rajan
Narayan with bleary eyes was quite a spectacle. Anthony nudged me and asked, "Can you imagine
Mudaliar in such a scene?"

Never. Mudaliar was, by comparison, dapper. In fact, his first advice to me when I called on
him for a job interview was to be always mindful of my reputation. "It's a small place. Everybody
knows everybody. And liquor is cheap here," he had said.

I left Goa rather bitterly.
I fell out with Mudaliar over an innocuous remark in my column. I used to report the traditional

cricket match between the legislators and journalists in the column in a running commentary form.
That year (1989), the Legislators XI led by Chief Minister Rane trounced the Press XI, led by
Mudaliar. I made a passing remark that age was apparently catching up with Mudaliar. He deemed
it too personal, and stopped talking to me. There were enough people around to fan the fire; and
he refused to recommend me for a promotion. One thing led to another and I soon decided that my
future lay elsewhere.

But I've no hard feelings about anything now. In fact, I recall my days in Goa with nostalgia and
gratitude. It was a turning point in my career and I fondly remember my association with a wonderful
people. I learned many things in Goa that stood me in good stead in later life and it will always remain
etched in my memory as a part of my youth.

I wish all my friends and acquaintances over there, especially Rajan Narayan, good health and
success in whatever they are engaged in now! I learnt of Mudaliar's death quite recently through an
e-mail. I was saddened. I fondly recall my association with him. Despite the differences of opinion
that resulted in our parting of ways, Mudaliar was a thorough gentleman and working with him was
an enriching experience. I cherish his memories!



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

32

 
Chapter 6: O HERALDo: an untold chapter

 
 

Valmiki Faleiro
 

Valmiki Faleiro, a Goa-based working journalist between 1975-83, covered Goa for national
publications like The Current Weekly, the Free Press Journal group and the Indian Express. He was
Staff Reporter with the West Coast Times and as a freelancer, contributed to various journals like
The Navhind Times, Goa Today, The Sun Weekly, Newstrek, Detective Digest, Mirror, Newsmag.

The early 1980s. Happy days were here again for Goa's first English-language daily, The
Navhind Times (NT). After a brief challenge to its other crucial attribute, that of being the only
English-language daily, from Goa Monitor in the late 1960s, NT had just staved off another. West
Coast Times, launched July-1978, blazed a luminous trail in quality journalism but, like a comet after
a brief showing, vanished into oblivion.

NT was back to its snug-seat monopoly.
A slave of the economic thought of Adam Smith, David Ricardo and John Stuart Mill, or our

own Nani Palkhivala, JRD Tata and M.R. Pai, I have been a votary of free enterprise and competition
– and allergic to monopolies. A monopoly is bad for any consumer. And infinitely worse in a crucial
commodity that helps form a society's opinion.

I had been speaking to some wealthier Goans, my idea of launching a broadsheet weekly, which
would, over a period, be converted to a full-fledged daily. A tabloid (like Goa Monitor) did not appeal;
and mere excellence in editorial content and quality printing (like West Coast Times) did not suffice.
What mattered was the capacity to financially sustain a daily newspaper (by absorbing annual losses
even while continuing to maintain quality) until the product turned round, which could take some
years. That kind of money in Goa only mineowners had – like all of Goa's major dailies! So my
idea was start small, stay around till you built adequate advertising recognition and support, and only
then convert to a daily – at a fraction of a daily's budgetary requirement and without having to own
printing facilities from day one.

Even then, not many Goan businessmen I was in touch with were willing to risk any substantial
venture capital.

It was around this time, June 1983, if I recall the month correctly, that a mutual friend in the
printing business in Mumbai and Goa, told me that A.C. Fernandes, Patrao of the Panjim stationers
Casa J.D. Fernandes, was toying with the idea of an English-language daily. The mutual friend
suggested I discuss my ideas with Fernandes.

A.C. Fernandes wasn't a mineowner, not yet anyway, but I had heard he was a shrewd
businessman. He purchased Goa's only extant Portuguese-language daily, O Heraldo, not so much
for love of the language or its dwindling local readership, but evidently for the intrinsic value of its
press and its centrally-located premises. It was said he took full advantage of the daily's lable, in those
days of the Permit Raj, to import (from Italy?) a Lino typesetting machine, which actually was used
for all and sundry job works of the business house – even as the major part of good ole O Heraldo
continued to be composed by hand!

But what the heck! A shrewd and street-smart man, I reckoned, would any day be better than
a cash-filled dumbo. Moreover, what Patrao may have lacked by way of adequate resources was
made up in having his priorities right. His love Goa and her way of life, his concern about increasing
corruption in Goa's polity and aspiration for rightful honour to the mother tongue, were transparently
genuine.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

33

The mutual friend arranged our introductory meeting, over lunch at the A.C. Fernandes
residence at Santa Cruz one rainy Sunday. The sharp-eyed (and, as I was later to discover, sharp-
tempered) Patrao, his demure wife and sons, John, Raul and Oswald, with the mutual friend and I
sat across a carefully laid table. I spoke about WCT and why it failed, my ideas for a successful daily
and my business plan for such a venture. A.C. Fernandes (the sons, those days, played second fiddle),
I think, was impressed. And thus began a relationship, where I did my best to midwife a second
English-language daily for Goa – or almost.

The search was on for an Editor. Ads had been placed in the major national dailies. Surprisingly,
about a dozen pros were willing to come to Goa! But the best were out of reckoning, they expected
salaries the kind Patrao never figured existed! Ervelle Menezes was the best bet. When I covered
Goa for the Indian Express a couple of years before, Ervelle was a Chief Sub at IE's Mumbai edition.
After Bhat, the then News Editor, died in harness, Ervelle had taken over as the News Editor and
was in that position at this point of time.

From deep within, I hoped that Ervelle it would be to launch the Herald as its founding editor.
A professional and a Goan, he was a suitable choice. For me too: I had been, by now, ordained to
be the to-be newspaper's Chief Reporter, on insistence of A.C. Fernandes and his son Raul. My own
plan had been to be with them till the day the newspaper took off; I was, by this time, already getting
into business, developing family-owned land at Fatorda, Margao.

I never met or spoke to Ervelle about this job. Raul had, and I gathered that Ervelle was indeed
interested. I was aware that he had come to Goa to check things out. Ervelle, of course, is around and
it would be for him to say why he declined. What I surmised at that time, though, was that Ervelle
must have been put off by local opinion about A.C. Fernandes' financial capacity to sustain a daily
newspaper to the stage it generated its own resources. Ervelle of course explained it had something
to do with his mother's illness.

Ervelle's decision was a great setback to the plan – there was just one last application left in
Raul's file of responses for the Editor's post. If I had not urged its consideration earlier, it was because
the applicant lacked experience with a daily newspaper. The applicant's only exposure to a daily was
a brief stint at the Financial Express – not a mainstream newspaper. His c.v. spoke of experience
at Mirror. But then, magazine journalism is not the same as what goes into the making of a daily
newspaper. Moreover, the applicant wasn't even into journalism for quite some time: he presently
dwelt in the dreary world of advertising and public relations, at one of Mumbai's lesser-known firms.
Such was the irony.

What the NT had been to Goa's English readers, a Hobson's choice, Rajan Narayan's application
now was to Raul and me!

Fearing that Patrao may get discouraged enough to abandon the newspaper idea, my airflow
changed and I convinced A.C. Fernandes that we invite the man and take a closer look at his
credentials. Rajan was lodged at Panjim's Hotel Mandovi (I wonder if he ever stayed there again,
used as in later years he was to offered or obtained five-star hospitality across Goa's coast!) Patrao,
Raul and I met him. The parleys went so long in the afternoon that there was no restaurant open
for lunch. Rajan and I had to make do with puri bhaji at Cafe Real (I wonder, again, how he'd have
raved and ranted in his latter-day popular Sunday column, Stray Thoughts . But beggars were not
choosers, those days.)

To me, Rajan came out as a clever and crafty mind. But again, what the heck! At that point
of time, the NT had a clever and resourceful skipper at its helm. I had known Bikram Vohra from
my days at the Indian Express. When marched to Ahmedabad as Resident Editor of the IE's local
edition, to fend off competition from the formidable Times of India, one could count on Bikram to
come up with extremely off-beat ideas: he painted the town red with the slogan, Keen ahead of the
times, read the Express! To compete, we would need a crafty mind and I though Rajan fitted that



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

34

bill pretty well. From me, Rajan wanted to learn more about Goa – its history, economy, religions,
cultural mix the background of its English-language press and, of course, of the A.C. Fernandes clan.



.  Various.  «Behind the News: Voices from Goa's Press»

35

 
Конец ознакомительного фрагмента.

 
Текст предоставлен ООО «ЛитРес».
Прочитайте эту книгу целиком, купив полную легальную версию на ЛитРес.
Безопасно оплатить книгу можно банковской картой Visa, MasterCard, Maestro, со счета

мобильного телефона, с платежного терминала, в салоне МТС или Связной, через PayPal,
WebMoney, Яндекс.Деньги, QIWI Кошелек, бонусными картами или другим удобным Вам спо-
собом.

https://www.litres.ru/various-10848091/behind-the-news-voices-from-goa-s-press/

	Introduction
	Chapter 1: Sixties' stories: Free Goa's first elections
	Reporters too
	Convinced
	Echoes in Toronto

	Chapter 2: Goan journalism: Views from near and far
	Getting into the field
	Throwing light on Uzvadd
	On holiday
	Grown since

	Chapter 3: West Coast Times : A dream ruined
	A rival to Hobson's choice NT

	Chapter 4: Novem Goem: The Roof Caves In
	Chapter 5: The Herald of A New Ethos
	Chapter 6: O HERALDo: an untold chapter
	Конец ознакомительного фрагмента.

