VARIOUS

BERINE RS g
VOICES FRE T EEEE S
RRE &



Various
Behind the News:
Voices from Goa's Press

http://www.litres.ru/pages/biblio_book/?art=35495767
Behind the News: Voices from Goa's Press:



Conep:kanue

Introduction
Chapter 1: Sixties' stories: Free Goa's first elections
Reporters too
Convinced
Echoes in Toronto
Chapter 2: Goan journalism: Views from near and
far
Getting into the field
Throwing light on Uzvadd
On holiday
Grown since
Chapter 3: West Coast Times : A dream ruined
A rival to Hobson's choice NT
Chapter 4: Novem Goem: The Roof Caves In
Chapter 5: The Herald of A New Ethos
Chapter 6: O HERALDo: an untold chapter
Koner| 03HaKOMHUTETBHOTO (PparMeHTa.

7
11
15
18
21

23
27
31
34
36
41
51
58
66
72



Various
Behind the News:
VYoices from Goa's Press

Introduction

If you believe in miracles, here is a small one. An e-book,
written collaboratively by over a dozen-and-half journalists,
many with amazing stories to tell. Their willingness to do so, says
something.

For one, it indicates a generosity to convert memories into
history, which would otherwise have been consigned to the
dustbin of amnesia. This is particularly true, as the media seldom
writes critically about themselves in Goa. More importantly, it
also suggests that there are many in Goa who have a story,
and are willing to narrate it. If only they're given a chance. As
mediapersons, we need to ask ourselves why these stories are
not allowed (or encouraged) to surface in the first place. It's
impossible to believe that there is such a drought of ideas and
issues in Goa, and the general lack of debate in the media would
make it seem.

October 10, 2003 marks the 20th anniversary of the
Herald's English-language edition. Many of us journalists who



contributed here are no longer, or perhaps never were, associated
with that daily newspaper. But, the launch of this product
undeniably opened up avenues for a generation of journalists in
the state. In addition, it rewrote the rules of journalism for all of
us here, for better or worse. Hence the choice of this date for the
first release of this book.

What is being said along these e-pages refers to critical
times in the history of post-1961 Goa. Needless to say, views
voiced here stem from personal experiences, oftentimes are
subjective, and likely to generate even more debate. But personal
viewpoints are also important, in that these help to complete our
understanding of particular events, episodes, and individuals. It
is no coincidence perhaps that this series of essays is critical of
some held up as icons of Goa's journalism over the past four
decades. You might feel the criticism is unfair; but other versions
do need to be heard.

This is, of course, not the last word on the subject. Nor does
it claim to be a comprehensive account — what got included
depended on who was willing to write their 'story' when the call
for chapters went out.

This unusual work is humbly devoted to those who are not,
or cannot, be with us, as we go down the corridors of time and
look at the past decades. Journalists whom Goa has produced,
but perhaps were never adequately recognised over the years.
Like the innovative Ivan Fera, who died young along with the
promise of immense talent and many bylines in journals like The



Ilustrated Weekly. Or, Norman Dantas, who's early death was
at least in part triggered off by despair brought on by the unfair
deal he got from journalism in Goa. We need to also remember
the many who are not here with us, pushed out — both by limited
opportunities, as also politics in the press — to migrate far and
wide and earn a living on distant shores. To all of them, and the
unsung heroes of journalism of the post-Liberation era, this e-
book is devoted.



Chapter 1: Sixties' stories:
Free Goa's first elections

By Ben Antao

Besides his stint referred to in this chapter, Benedito Martinho
Herculano Antao (b, 1935) worked for the Indian Express in
Bombay (1965-66). He then won a journalism award from the
World Press Institute, moved to the US for a year's study, work
and travel. Later, he spent 10 weeks at the Denver Post (1967),
worked for a Catholic weekly in Toronto, and was a copy editor
in the mid-seventies at a major Toronto daily. He also taught high
school English, drama and religion for 22 years, before retiring
in 1998, and qualified as a certified financial planner in 1988.
Currently, he is involved in fiction writing, for which purpose he
sees journalism as a "great training ground".

There is a truism in journalism that goes like this: facts are
sacred; comment is free.

When I first read it in one of the books on journalism that I
borrowed from the USIS library in Bombay in the late 'fifties,
I was filled with such fervor as to consider the vocation in
journalism that I was contemplating on, at the time, akin to the
priesthood. The concept of 'freedom of the press' particularly



attracted and engaged my young mind, burning with idealism to
bring about genuine equality in Indian society and to see us as a
truly "honorable people" as the Prime Minister Jawaharlal Nehru
had said we were.

In other words, journalism would offer me a platform to make
a difference.

After a season of doing freelance sports reporting for The
Indian Express in the city now called Mumbai, I felt much like
a lover. One who is not content with merely kissing but wants
to explore the whole body. And as a follower of another truism,
namely, he who seeks finds the way, lucky circumstance fell into
my lap and I found myself doing freelance work for the Goan
Tribune, a fortnightly published in Bombay to espouse the cause
of Goa's political freedom from the Portuguese rule.

Here I got the opportunity not only to write about sports,
but also to do general news reporting and profiles of prominent
Goans. In little over a year, though, my budding love affair
discovered a flaw in my inamorata — the lady fancied the
use of hyperbole and propaganda as legitimate means to
promote herself. My idealism received a jolt of reality when
Lambert Mascarenhas, editor of the periodical then, engaged in
propagandist campaigning, suggesting that such slanted writing
was necessary to achieve the end. However, my burning desire
to express myself in writing overruled my squeamishness.

After the Liberation of Goa in 1961, Lambert went to Goa
and became joint editor of a new English-language daily, The



Navhind Times, owned and published by the Dempo Brothers,
who had become wealthy in the mining business. My fascination
for the mistress of journalism remained still intact, not to
mention the hidden agenda of my wanting to change the world.

So I went to Goa and joined the paper in June 1963.

Considering myself as a protege of Lambert, I enjoyed a
special status at the paper, doing both reporting and sub-editing.
It didn't take me long, though, to notice that Vassantrao Dempo,
the elder brother, was keenly interested in the image of his
newspaper and its editorials. He had hired two editors, a Catholic
and a Hindu named T. V. Parvate from Maharashtra, ostensibly
to give balance to the paper's news and views. Often at around
5:30 p.m., I would see Mr. Dempo carefully perusing the
editorial that Lambert or Parvate had written before it came
to the newsroom. The editors wrote on alternate days. I would
know, for example, that Dempo had suggested a change in how
a certain point of view was expressed in Lambert's editorial
because Lambert often invited me to sit across his desk while
he wrote an editorial that was based on my news report. Mr.
Parvate, a fast and fluent writer, only occasionally asked me into
his partitioned office to verify a fact or a figure.

Naturally, my curiosity propelled me to ask Lambert why it
was necessary for him or Parvate to have their editorials okayed
by the ultimate boss. After all, both of them were professionals
who knew and understood the law of libel and defamation.
Lambert, flashing his customary smile by way of indulging me,



a novice in the game of politics, said it was a condition of his
contract. Besides, what was the big deal? An editor could just as
well express his own viewpoint as that of the owner. It wasn't a
loss of freedom. We live and let live.



Reporters too

I thought about it and gradually came to the conclusion that
reporters also indulged in self-censorship. Facts may appear to
be sacred, but as a reporter I choose them to slant a 'story' in a
particular way. Moreover, space in a newspaper is always limited,
forcing me to write to a certain word count, in effect compelling
me to sacrifice many 'facts'.

The above was true not only in Goa and Bombay where 1
worked as a general reporter for The Indian Express (1965-66)
but also in Toronto where I worked as a copy editor on the
foreign desk of The Globe and Mail in 1975-76. The foreign
editor would throw at me reams of teletype copy from Reuters,
Associated Press, Agence-France Presse, and The New York
Times News Service on a current story, such as race riots in
Johannesburg, or post-revolution democracy woes in Portugal or
the Patty Hurst kidnapping by the Symbionese Liberation Army
in San Francisco, and ask me for a 10-inch column story. This
required that I cut out a lot of 'facts' from the 2000 words of wire
copy and shape a news story in about 500 words.

Going back to Goa, I remember the one-sided coverage that
Navhind Times carried during the month-long campaign for the
historic, first general elections held on December 9, 1963. And
I was part of it.

Now Vaikuntrao Dempo, younger brother of Vassantrao, was



a Congress candidate in the Pernem constituency. The Dempo
Brothers had made a substantial cash contribution to the national
Congress Party, in effect buying a ticket for Vaikuntrao in the
Goa elections. The local Goa Pradesh Congress Committee,
headed by Purushottam Kakodkar, a freedom fighter and an
apostle of Mahatma Gandhi, was deluged with names of suitable
candidates. It was hard pressed to make a judicious choice, a key
problem being the candidate's vision of the future of Goa.

At this time, after the 30-member Goa Legislative
Consultative Council, headed by Maj.-Gen. Candeth, the
mustachioed military governor, was dissolved and a writ for
the first democratic elections was issued, two new political
parties came into being and declared their election platforms.
One was the United Goans, led by Dr. Jack de Sequeira,
which stood for a separate state for Goa. The other was the
Maharashtrawadi Gomantak Party, with Dayanand Bandodkar
at its helm, which stood for Goa's merger with Maharashtra. The
Congress, waffling in between, promised that Goans would be
consulted about its future in the Indian union.

The elder Dempo let it be known that his paper would support
the Congress in the elections and, therefore, all news coverage
must be oriented towards Congress candidates. And as the chief
reporter at the paper, it fell to my lot to deliver the news with this
bias. On the campaign trail, I traveled the length and breadth of
Goa, speaking to Congress candidates and often manufacturing
news' that purported to show that people, by and large, were



in favor of Congress candidates. Lambert and I even drove to
Pernem one day to see how Vaikuntrao's campaign was coming
along.

However, my one dependable contact was none other than
the 50-year-old Purushottam Kakodkar. His office in Panjim
was open to me at any hour of the day. Knowing that our
paper was solidly behind him, he was generous with his time
and forthcoming, giving me full access to campaign reports
sent to head office from the various constituencies. During
the campaign, Lal Bahadur Shastri, the Indian Home Minister,
visited Goa to lend his support to the Congress candidates.
Kakodkar arranged for me an exclusive interview with the
minister. In the interview, Shastri affirmed that a separate status
for Goa was on the cards. A day after my story appeared on the
front page, Kakodkar told me that Shastri was pleased with my
report and had asked him to extend his congratulations to me.
I was more than touched by this solicitude. I was feeling giddy,
riding on the carousel of a mutual admiration society.

My friend Ben Saldanha of PTI in Panjim filed a report based
on my interview; so did Joshi of The Times of India bureau.
As a representative of a news agency, Saldanha, of course, had
to be objective and he was. As a matter of fact, he would
often feed me stories about the other two parties, based on the
'inside’ information he had received. He himself couldn't use that
information for his news agency, but I could. And whenever |
mentioned this 'fact' to my editors, I was told to just let it pass.



Now, as the campaign was getting into high gear, another
friend L. S. Bhandare, an architect by profession, who
represented UNI (United News of India) told me that the United
Goans' campaign (workers dashing about in open trucks with
loud music and handing out campaign literature) reminded him
of elections in London, England. He too drew my attention to
how successfully the UG party was appealing to the voters.



Convinced

But having persuaded myself willfully with auto-suggestion,
and having been on a one-track crusade, I remained convinced
that Congress would win the day. On the eve of the election, a
day of pause in electioneering, I wrote an upbeat story (about
three takes) and handed it to Mr. Salkhade, the news editor from
Maharashtra. He scanned the intro and set it in the tray of stories
for the front page. Then he looked up and said to me, "You know,
Kakodkar is going to be the chief minister of Goa."

It was about 4 p.m. Something in the tone of his voice gave
me pause. Then a wild notion entered my head, a spur-of-the-
moment impulse, with no rhyme or reason, a mad folly that
sometimes seizes lovers at play. I phoned Kakodkar.

"Hello, Purushottam." Although only 28, I was now on first-
name basis with him.

"Hello Ben."

"It's a day of rest for you today. Is everything okay?"

"Fine."

"I've just finished writing my lead story for the paper
tomorrow. Looks like Congress will win with an overwhelming
majority. You must be pleased with the campaign. What do you
think ?"

"We have to wait and see," he said in a voice devoid of
any emotion, but not exhausted. In this respect, Kakodkar came



across as cool and circumspect, a man in full control of his
emotions.

Mr. Salkhade was busy editing copy at the other end of the
newsroom, beyond earshot. That wild notion came rushing again,
prompting me to make the pitch, even if it was only hypothetical.

"Purushottam, can I ask you something?"

"Sure, of course."

"You know our paper has been very good to you and the
Congress. And I, more than anybody else, have been responsible
for all the publicity you've received. Soon you'll become the chief
minister of Goa. Now I want to ask you: what will you do for
me?"

A pause and, "What do you mean?"

"What I mean is, if you become the chief minister, can I be
your press secretary?"

"I can't answer that."

"Why not?"

"I can't do it."

"Listen, I know you're not the chief minister yet. But in the
event that you do become the chief minister, could you not at
least tell me what your disposition will be?"

"No."

"You know, I can't believe you're saying this. I am not asking
you for a job. I already have a job. All I am asking is, if you
become the chief minister, what will you do for me? That's all."

"I can't do anything," he said.



"That's the answer I get after all that I have done for you? I
am disappointed. Goodbye and good luck tomorrow."

"Thank you," he said and put the phone down first. I pictured
him, in his customary white khadi bush shirt and pants, wearing
a self-righteous expression on his face.

During this call, over the carriage of my Underwood
typewriter, I was watching the news editor for my voice carried
unusually far. But he was focused on his work and didn't look
up in my direction.

I lit up a cigarette and hunched over the typewriter, dismayed
beyond description. I had heard that Kakodkar was a highly
principled man, and then with a sinking feeling in my gut, I
realized I was being used, a means to the end. I shall never forget
that moment.

Then I walked to my favorite bar to nurse my bruised ego.

Three days later, the election results came out. The Congress
was wiped out without a single seat in Goa. The MG won 14
seats to the UG's 12, with two independents, plus an independent
winning in Diu and a lone Congress victory in Daman.

I kept brooding about Kakodkar. Did he know something that
I didn't? Was that why he said he couldn't do anything for me?
I had no heart to ask him that. After that personal and private
telephone conversation, the two of us carried on as if nothing
had happened. And during the next year, my encounters with
Kakodkar became strictly professional but cordial.



Echoes in Toronto

But the manipulation of news by newspaper proprietors was
not limited to Goa. I heard a similar echo in Toronto in the
nineties.

In the 1988 elections, the Progressive Conservative Party
of Canada, led by Prime Minister Brian Mulroney, had won
a second majority with 169 seats out of 295 in the House
of Commons. The Liberals were in opposition with 83. In
the ensuing five years, the Mulroney government brought in a
new bill called Goods and Services Tax, a highly controversial
measure that proved unpopular with the majority of Canadians.
Still, the government went ahead and passed the tax bill —a 7%
tax on all goods and services effective January 1990. During this
term, Mr. Mulroney was also criticized for being too friendly
with the Americans.

In the 1993 election, the public was fed up with the Tories
(PC) as reflected in the opinion polls. But the press and media
had no clear idea as to how deeply the people loathed the policies
of the Tories. The shocker came on the night of the election-
October 25. The fall from grace for the Tories was as stunning
as it was deserved. They won only two seats in total, each in the
province of New Brunswick and Quebec. The Liberals, led by
Jean Chretien, returned with a huge majority of 177 seats. The
Liberals are still in power, having won the next two elections in



1997 and 2000.

However, an interesting development regarding the power of
the press took place in 1998. A wealthy Canadian newspaper
mogul named Conrad Black financed a new daily in Toronto
called The National Post. Black told readers that his paper would
advance an alternative point of view, a far right conservative
position on politics in Canada. As owner of London's Daily
Telegraph, the Jerusalem Post, and Chicago's Sun-Times, Mr.
Black hired top talent and spared no expense, at least for the
first two years, to make the Post successful in creating and
wooing the conservative voice in Canada. In the 2000 election,
his paper became as one-sided as Navhind Times was in 1963.
The paper supported a new party called Canadian Alliance, a
highly conservative group drawn mostly from western Canada,
and was hell-bent to destroy Prime Minister Jean Chretien and
the Liberals. Alas, the people didn't buy it! And the Liberals
forged ahead with a third majority win.

During this time, Mr. Black's personal agenda of wanting to
be a peer in the House of Lords in England came out front and
centre. The British Prime Minister Tony Blair recommended
and the Queen accepted that Conrad Black be made a Lord.
But sweet revenge raised its arms and Jean Chretien said Black
couldn't be a Lord while being a Canadian citizen. Black was
forced to renounce his Canadian citizenship. Not only that, but
Black sold the National Post in 2001 for a tidy profit. He is now
Lord Black of Crossharbour in the House of Lords.



I started this article with the observation that facts are sacred
and comment is free. Both elements of journalism, it seems to
me, are flawed. Like beauty and sex, freedom of the press is in
the eye of the beholder and in the loins of the performer. It's all
relative, never absolute.



Chapter 2: Goan journalism:
Views from near and far

Eugene Correia

Canada-based Eugene Correia has worked for a wide range of
national-level newspapers published in India. Besides those listed
below, he has also written for India Today, and a number of expat
Indian publications published from overseas. What stands out is
this journalist's sharp understanding of Goan issues and politics,
and his memory for detail, all the more remarkable since he has
been based outside Goa for virtually his entire working life.

I must admit I have no direct connection with journalism in
Goa, in the sense of having worked in the state. However, I
was involved in Goan journalism in Mumbai (then Bombay), but
that too in a limited way. I wrote few pieces for the Konkani-
language papers such as The Goa Times and Ave Maria and the
English-Konkani weekly, The Goan Sports Weekly. After Goa's
Liberation, and till I left India for Canada in late 1981, I took
more than a cursory look at how journalism is practiced in Goa.
I read The Navhind Times often, as the paper was available in
Mumbai during the 1970s.

I was involved in mainstream journalism in Mumbai since my



college days, first with The Indian Express and later with the
Free Press Journal. I provided freelance services for both papers
in the sports department. It was my dad's cousin, Felix Valois
Rodrigues, who inspired me to take up journalism. A versatile
writer in English, Konkani and Portuguese, he worked for the
Indian Express in New Delhi till his retirement.



Getting into the field

Felix Uncle, as I called him, introduced me to the news
editor of Indian Express in Mumbai and I was given a chance
to work in the sports department under CSA Swami . The
news editor, S Krishnamoorty, popularly known as SKM, who
regarded by many as more powerful then the editor because of
his close relationship with Ramnath Goenka, The Indian Express
proprietor.

As a freedom fighter who served in jail for his anti-Portuguese
activities, Rodrigues was well-connected in Goa. After my
graduation, he gave me an introductory letter to Lamberto
Mascarenhas, who was by then no longer the joint editor of The
Navhind Times, Goa's first English-language daily.

Mascarenhas, in turn, gave me an introductory note to K.S.K.
Menon, who had been co-editor with Mascarenhas, and later
promoted to editor. I took the letter to Menon and, after reading
it, said he would contact me if any position arose.

He gave me back the note. I read the Mascarenhas' scribbled
note and was shocked. Mascarenhas had introduced me as a
"chap" from "my village". It was true, we both came from Colva,
but to a young man like me seeking a job it was horrifying to
read a learned man like Mascarenhas call me a chap.

It's also true that Mascarenhas and I belong to different strata
in Goa's caste system. I couldn't believe a man of his stature could



introduce me in such a demeaning way. I think I have the note
somewhere in my collection of memorabilia.

I never got a job at The Navhind Times. In later years, I met
Mascarenhas in the office of Goa Today. From his days at The
Navhind Times to owning Goa Today, Mascarenhas had become
an icon in Goan journalism. He had also gained reputation as
a novelist for his acclaimed book, Sorrowing Lies My Land. In
subsequent years, I learnt a lot about Mascarenhas as a man and
his role as a freedom fighter in the liberation struggle in Mumbai.
One of his best friends, Professor Edward Mendonca taught me
at St. Xavier's College. Mendonca and I came to know each other
well after me finishing my graduation. Twice I saw him very
drunk and I had to hail a taxi for him and drop him near his
house in Colaba.

Mendonca reputation for booze is legendary as his mastery
over the English language and his ability to teach. He and me
spoke at times of Mascarenhas's reputed novel. Mendonca's hand
can be been throughout the book, and many English scholars
have also been curious about it. Because of his alcoholism,
it became easy for many to dismiss Mendonca's influence in
Mascarenhas's book as a boast from a drunkard. Those like me
who knew Mendonca reasonably well have reason to believe that
Mendonca could be anything but a liar.

I held no grudge against Mascarenhas for calling me a "chap",
but deep inside me I carried the wound. Even in Goa I would go
to see him. On one such visit, I asked him if he would provide me



with an opportunity to write for his magazine. He dismissed me
summarily saying he prefers reputed writers. I thought he would
encourage a young journalist like me. I resolved never to write
for the magazine and I have never written for it.

When I learnt the magazine was taken over by the Salgaocars,
I felt happy. Happy not because the magazine no longer belonged
to Mascarenhas, but happy because I felt the new owners and the
new editor would give opportunities to new writers. As we now
know, it has happened. Goa Today was no longer the domain of
one man and his ego.

On another visit during summer, I was dressed in a suit.
I was to meet the then Chief Minister Dayanand Bandodkar
and later attend a wedding in the city. Since I had no personal
means of transport, for me to travel from Bogmallo to Panaji
and back twice would be difficult, so I had worn the suit and left
home early morning. As soon as I told Mascarenhas that I was
going to meet Bandodkar, Mascarenhas's face changed colour.
He admonished me for wearing a suit to see the chief minister,
saying that journalists must be dressed informally. I explained to
Mascarenhas, but I could see that Mascarenhas bore some hatred
for the late Bhausaheb, as the chief minister was affectionately
known.

That very same day, I met some journalists, including Michael
Fernandes who, I believe, was The Indian Express correspondent
in Goa. I told them that Mascarenhas seemed piqued at me
for wearing a suit. If I remember correctly, Fernandes said that



Mascarenhas has a personal bias against Bandodkar regarding
the withdrawal of government advertisement. He told me that
Mascarenhas and Bandodkar were once on a friendly basis, but
both had fallen apart.

I think my second adventure in getting a job in Goa came
when Erasmo de Sequeira launched his paper, Goa Monitor . |
applied for a position but never got appointed. The paper lived
for a brief time.

Some years later, my uncle told me that he has an offer from
the Chowgules to start a Konkani daily. I came to Goa for a visit
and went to see Rodrigues at his residence in Darbandora. He
and I designed the logo for Uzvadd, though it may have been
refined when the paper was launched. Rodrigues never took up
the position as he was to be under the editorial supervision of
Madhav Gadkari, the then editor of Gomantak. Gadkari was
fiercely pro-Marathi and my uncle felt his efforts to promote
Konkani journalism would be subverted by Gadkari. To my
surprise, Evagrio Jorge, the noted freedom fighter and news
reader at All-India Radio in Panaji, was its first editor. The paper
was well received. As expected, Jorge and the owners or probably
Gadkari had a difference of opinion. In a short time, Jorge was
out and he launched his own paper, Novem Uzvadd.



Throwing light on Uzvadd

Without the financial muscles of the Chowgules that sustained
Uzvadd, Jorge's paper suffered. I think it was also during this
time that a group started another Konkani daily, Novem Goem.
I am not sure why Uzvadd eventually folded up.

My friend, Cyril D'Cunha, started a sports weekly called Goal,
and I was its Mumbai correspondent. I contributed many stories
till the paper went under for reasons unknown to me. This was my
direction connection to Goa's journalism. Later on, I was offered
a job at the West Coast Times, a daily launched by the House of
Timblos. At least two senior colleagues of mine at the Free Press
Journal went to Goa to start the paper. One of them was Y.M.
Hegde and the other, P.R. Menon.

Before going to Goa and even after the paper began publishing
from Margao in South Goa, Hegde said it would be good for me
to come to Goa. I forget the year it was launched and if I was still
a freelancer at the Free Press Journal or on its staff. By then, I
was not keen on settling down in Goa. To me, Goa was still in
the backwaters of journalism. To leave a city like Mumbai where
journalism made blood rush in one's veins, and go to Goa, where
things moved at a snail's pace, was something I dreaded. When
I wanted to come to Goa, I was found unwanted.

After leaving Free Press Journal and joining The Hindu, I met
Raul Fernandes one day in Mumbai. He was scouting for talent



for O Heraldo, then about to be turned into an English-language
daily. I knew Fernandes, though not as well as his brother John
and his dad, Antonio Caetano Fernandes.

The Fernandes family was close friends with my friends
in Mumbai, the Ribeiros, owners of the Goan restaurant in
Dhobitalao called Snowflake. When in Goa, my friend and I
went to see AC, as he was popularly known, at the Casa JD
Fernandes store in Panaji. And whenever John came to Mumbai
to get supplies for their store, he would visit Snowflake where 1
hung out most of my time.

Raul Fernandes and I met at the Kyani Restaurant in
Dhobitalao and he offered me to come to Goa as chief reporter.
The offer was unattractive financially for me to leave The Hindu.
I was given the impression that Ervelle Menezes, than with Indian
Express in Mumbai, was joining as editor. Fernandes was in
consultation with Menezes, 1 was told. At a second meeting,
Fernandes informed me that Rajan Narayan was chosen to be the
editor. I was surprised. I never had any admiration for Narayan's
journalism. I had heard some stories about his resignation from
The Mirror, a monthly publication from the Eve's Weekly group.
Even though the offer of chief reporter was not tempting, I was
not keen on working under Narayan.

I’ knew Narayan on a hi-and-bye basis when I was at Free Press
Journal and he was at Onlooker, a sister-publication from the
Free Press Journal group. I forget what position he held at the
Onlooker magazine, and whether Narayan was there when M.J.



Akbar edited it or later when M. Rahman took over.

I once covered a function at the United States Information
Services (USIS) office in Mumbai where Narayan was present.
A well-known scholar of Black studies was visiting Mumbai
from the United States. Narayan carried with him a book by this
scholar. I found it very preposterous on Narayan's part to bring
the heavy volume to the meeting.

In fairness to Narayan, he made O Heraldo what it's today.
I also heard some allegations about his wheeling-dealing with
powers-that-be in the government. Many journalists and some
politicians told me that Narayan deserved the violent attack on
him as his journalism was biased. No matter what his journalism
is, the attack on him was a shameful incident in the history of
Goan journalism.

I am told he's Goa's bravest journalist. Maybe true, as I am
in no position to judge that from here in Canada. But I find
his writing very weak. His editorials and columns have lot of
spelling errors and the grammar is often flawed. His column,
Stray Thoughts, is not well composed. Just a month or so ago,
someone gave me old copies of O Heraldo. Going through his
column, I found his thoughts not very cohesive. He writes in a
disjointed way. One thing I will agree, he writes strongly, not
sparing those whom he targets. If carving a well-written piece
is his fault, then using strong language is his forte. I form my
opinion not on just the few papers I read recently, but also from
reading O Heraldo during my visits to Goa and from those at



times posted on the Goanet email list (http://www.goanet.org).



http://www.goanet.org

On holiday

Just after a year's stay in Canada, I came to Goa on a holiday.
One fine day, Fulgencio Rodrigues, once the leader of the toddy-
tappers association and a candidate for the assembly, and a
fellow-villager in Bogmallo, came to my house and told me that
Umaji Chowgule wanted to meet with me.

I was taken aback as I didn't know Umaji personally.
Rodrigues, who worked for the Chowgules, took me on his
scooter to meet him Umaji at the Chowgule offices. To my
surprise, he offered me a job as joint editor of a sports daily the
Chowgules were then planning on launching. The other editor
was to be Antonio Botelho, a former sports writer at The Navhind
Times, who I knew well, both as writer and later as one of the
office-bearers of the Goa Football Association.

I was a landed immigrant in Canada and my first experience
in Canada was not very good. There was recession then on and
I was finding it difficult to get a job in my field. I worked in a
warehouse for sometime, making enough money to buy a ticket
to India.

The offer came with a flat in the Sant Inez locality of Panaji
and a car. I told Umaji that if I accept the position, I would forfeit
my landed immigrant status in Canada. I asked if what would
happen if the paper failed to fly. He said he would absorb me in
the public relations department of the Chowgules. I went to Sant



Inez with one of the Chowgule officers to select a flat. I picked
one. After that I went to the Gomantak building to meet with
Narayan Athawale, editor of Gomantak . Umaji had explained
that Athawale would be the overall in charge of the new paper.

After speaking to Athawale, I met some workers. 1 noticed
some tension among them regarding the launch of a new paper.
The workers felt that profits from the Gomantak paper would
be diverted to sustain the new sports daily. In other words, the
workers would get lesser bonuses. The atmosphere in the press
seemed vitiated. I was also aware of what happened to Evagrio
Jorge. I was contemplating whether I should risk my Canadian
immigration to remain in Goa. My heart and mind was divided,
and so was my family. My dad said I should stay back as the job
prospects in Canada very dim, but my mom said I should go back
and see what the future holds.

At the same time [ was engaged and in a week or two would get
married. My future wife insisted that I forego the offer and return
to Canada. I gave the whole thing a good thought and decided to
tell Umayji that I was not interested. He had told me that if I decide
to accept the offer, I should finally meet Ramesh Chowgule who,
I think, was the managing director of the Chowgule group. I
believe the paper was never launched. To this day, I am not sure
how the Chowgules came to know about me. My hunch is that
Prashant Joshi, former official of the Goa Cricket Association,
whose family owns the Joshi and Sons Auto Center in Vasco,
told Umaji about me. I had gone to visit Joshi in Vasco when |



came to Goa.

During my next visit to Goa, I was happy to know that one
of my colleagues at Free Press Journal, Padiyar, was editor
of The Navhind Times with another former colleague, M.M.
Mudaliar, as his associate. In fact, Mudaliar was passed over
by the management after Bikram Vohra left to go to Khaleej
Times in Dubai. Mudaliar and me had lunch one day in a Panaji
restaurant and he seemed quite distraught. Padiyar, who joined
The Navhind Times from The Times of India where he had
moved from Free Press Journal, had a brief stint as editor as he
passed away following a heart attack.

I knew the publisher of The Navhind Times, Vilas Sardesai,
well because of his involvement with soccer. Once when 1 was
in Goa, he, D'Cunha and I travelled in a car he borrowed from
Vohra, as his own car was unavailable, all the way from Panaji
to Margao to watch a soccer match. I never asked Sardesai for
a favour to get me a job at The Navhind Times. I was content
working in Mumbai where journalism flourished those days and
continues to do so till today.



Grown since

When I check websites of Goan papers or when some friends
and family bring Goan papers to Canada from their visits, I
notice that Goan journalism has grown since I saw it first-hand.
It behooves well for this field that Goa now enjoys many dailies
and has correspondents of many leading Indian papers.

The quality of reporting and editing is still not very
impressive. What is, however, impressive is that the new breed
of journalists shows lot of guts and vitality. I once discussed the
teaching of journalism with Fr. Planton Faria, who used to run
the Diocesan Communication Centre at the Archbishop's House
at Altinho in Panaji.

He showed me the student paper and I saw some good writing.
I'am not aware if the centre is still operating. Fr. Faria was editing
a Konkani paper while also running the centre.

It has been my ambition to have a journalism college in
Goa named after Frank Moraes, one of the finest editors in
Indian journalism. There may be many who would dispute my
suggestion on the basis that Moraes didn't do anything for Goan
journalism per se, and I totally agree. No matter he did play a
direct role in Goan journalism, but he was a Goan journalist of
repute.

One may argue that during the Portuguese days there were
many Goan journalists who played crucial roles in promoting



Goan journalism. Some of these journalists, who were also
leaders, were in the forefront of Goa's liberation struggle. Maybe
s0, Moraes too played a vital background role in Goa's liberation,
largely because of his close friendship with Prime Minister
Jawaharlal Nehru.

Whatever the case, a college of journalism, affiliated to the
Goa University, is a dream that I cherish and hope it would be
realized in my lifetime. Goa has a privileged status in the history
of the written word in India with the publication of the first-ever
book in the country. Journalism is part of the written word and,
hence, a college that fosters the growth of journalism would be
ideal in the serene surrounding of Goa's educational landscape.
That's my thought to ponder for those in the decision-making
positions.



Chapter 3: West Coast
Times : A dream ruined

Valmiki Faleiro

One of Goa's own, home-grown profilic writers between the
mid-seventies and mid-eighties, Faleiro worked his way through
other professions too, before coming back to commit himself in
writing once again, only to reveal a style that remains as readable
as ever. Luckily for Goa, Faleiro doesn't rule out the possibility
of taking to the pen — or should one say, the computer keyboard
— sometime in the near future.

Summer, 1978. Whether Goa's only English daily hit
newsstands in Margao at 9 or at 11 in the morning, mattered little.
I was preparing for my final B.Com. exams due in a few weeks
and had, in any case, tired myself of asking The Navhind Times'
management to make it a newspaper (for us in South Goa) that
went with breakfast, not brunch.

My association with The Navhind Times (NT) had begun
precisely on February 23, 1975. NT carried an article penned
jointly by D.M. Silveira and me. (Silveira was one of my two
English lecturers at Margao's Damodar College and, with the
other, B.G.Koshy, later turned to journalism: Silveira was Editor,



ONLOOKER, of Mumbai's FPJ group and Koshy the Associate
Ed. of The Current Weekly.)

Then on, the NT Editor, Dr. K.S.K. Menon, encouraged me
to write. Off and on, he would also commission me to do Sunday
features, sometimes full-page, on topics of prevailing reader
interest. Between 1975 and 1978, I had some 45 by-lines at the
NT, then a 6-pager (10 pages on Sunday.)

Sometime in between, Dr. K.S.K. asked me to join the NT
desk — with free education at Dempo College of Commerce
and no-night-shifts baits. I ought to have grabbed the offer.
The company was great: K.P. Nair (News Ed), the incredibly
witty Balan (Chief Sub), my friend Patrick Michael (a gifted
Malayalee who, with me, but surreptitiously, covered North Goa
for The Current Weekly — together we had done the Siddarth
Bandodkar shooting story, but who K.S.K. ensured stayed as
Proof Reader without promotion at the NT!) Gabru and Cyril
D'Cunha were at the desk and Gurudas R. ("Kaka") Singbal,
Pramod Khandeparkar and Jovito Lopes on the field?

For reasons that will take me off this track, I declined
the offer. Promising Dr. K.S.K., however, that I'd join the
day I complete graduation — though I never really meant to
take journalism as a career. I had set my sights on becoming
a Company Secretary after B.Com. but while doing the
correspondence course, thought I'd work — and earn pocket
money.

The '70s were times of MRTP culture. There were



monopolies and there were restrictive trade practices, and
Commissions that could barely hold them in check. Even though
Dr. K.S.K. to my sheer amazement once bragged that the Prime
Minister's private secretary telephoned him while he was shaving
just that morning (to compliment him on the day's "excellent"
editorial), fact was that NT rarely traveled 35 kilometres to
Margao before 8 or 9 in the morning. Times wouldn't change
and the NT stood still. It was a proud monopoly, which, after all,
had weathered challenges from the likes of Goa Monitor (Papa
Baba Sequeira-owned, Jagdish Rao -published, Mario Cabral Sa-
edited and Alfred De Tavares -chief reported.)

Back to the summer of 1978. As our 'unholy trinity' of Aleixo,
Shekhar and me daily sat at the Govind Poy house on Abade
Faria Road, Margao, preparing for our final B.Com. exams, |
missed Kaka Singbal — a.k.a. Balsing, the Sunday columnist and
Chief Reporter of NT — and Sripad P. Madkaikar, who at one
time or the other published most of Goa's dailies. Both had
called at home earlier in the day. Kaka left a note saying he had
something "interesting" for me and would I kindly see him soon.
I'met him at his Patto quarters early next morning. He said he had
quit NT and joined a newspaper that was going to be published
— from Margao! He said the proprietor, Panduronga (Chalebab)
Timblo — Papa to most of us —had made a blanket offer: whatever
the NT offered me, he would offer more!

I immediately went to Navhind Bhavan. Dr. K.S K. was seated
with Fr. Lactancio Almeida, then Editor of Vauraddeancho Ixtt.



I explained that it would help me cope with my Company
Secretary studies from the comforts of my own home in Margao?
The ex-Army man perennially dressed in cool white almost
sprang from the chair, his neatly waxed whiskers bristling with
rage: "Are you going to that W.C. s**t Times?"

He tried a different line, "Are you going to join my competitor
and stab me in the chest?" And yet another, "Remember I am the
P.A.C. (Press Advisory Committee) chairman for another three
years — and as long as I'm around, I'll ensure you don't get an
accreditation!!"

I was painfully aware that I was reneging on a promise, that
by joining a competitor, I'd hurt the hand that had, in good
measure, groomed me. But Company Secretaryship was my
object — not journalism — and I honestly imagined that studying
the course material and sending out its Response Sheets would
be better done from home and without working on shifts, as
I'd at NT. [I was, eventually, recompensed with poetic justice.
I hadn't reckoned that joining a fledgling — nay, nascent —
publication as its Staff Reporter, with added responsibility of
news-gathering in South Goa (which meant re-writing copy from
mofussil correspondents who largely hailed from a vernacular
background) would be so engrossing an affair that I ended up
sending not a single Response Sheet to the Institute of Company
Secretaries of India!]

The West Coast Times (WCT) began churning out dummies
by late-June 1978. My die was cast on June 6, 1978, by way



of acceptance of the appointment letter, personally signed by
Papa (Panduronga Timblo) himself. One of the most promising
publishing ventures in the history of Goa's print media was about
to take off?

The mid-'70s witnessed a boom in Goa's mining industry,
both in terms of productivity and profitability. Panduronga
Timblo Industrias (PTI) had evidently also made pots of cash,
particularly from its manganese mines in Rivona, Quepem.
While brother, Gurudas' Timblo Private Limited (TPL) had
during this time invested in some far-sighted (but alas, badly
managed) industrial enterprises, including fertilizers, rubber
footwear and collapsible tubes, youngest brother, Modu's
Sociedade de Fomento Industrial (SFI) was consolidating its
strengths in mining and diversifying into hospitality. PTI did not
lag behind — with Parshuram Paper Mills at Chiplun, industrial
gases in Bangalore and, to the surprise of many, an English-
language newspaper from Margao!



A rival to Hobson's choice NT

The last comment may be off the mark. As I later learnt
from Papa himself, the project was conceived from a broader
vision. Throughout the Konkan, from Ratnagiri district in
Maharashtra to South Canara (now Dakshin Kannada) districts
in Karnataka, no English-language daily was available before
noon or afternoon those days. While the Mumbai dak editions of
Times of India (Tol) and Indian Express (IE) did the honours in
coastal Maharashtra, it was Bangalore's Deccan Herald in coastal
Karnataka. Goa's NT, which took only a couple of hours less to
reach Margao, could not be expected to travel beyond its borders
on mass circulation basis — till WCT arrived, NT was in fact
believed to have pegged its circulation (to avoid re-classification
to a higher bracket, which implied higher minimum wages to
staff and workers!)

It was Papa's dream to fill this void of a morning English-
language daily for the entire Konkan, from Goa. Hence the West
Coast in the newspaper's name. Competition to NT was only
incidental. (I am not aware of any family feuds among Goa's
mining magnates at the time and shall stand corrected if there
was any such raison d' etat. If there really were any differences
between the two families, they would be buried some years
later: under blessings of the Partagal Swamiji, Papa's grand-
daughter, Pallavi, was given in marriage to the Dempo headman,



Vasantrao's son, Srinivas — current Chairman of the Dempo
group.)

The infrastructure put into place to realize Papa's dream
matched. A modern civil construction, meticulously designed,
was put up at Davorlim, just beyond Margao's municipal
boundary. Editorial, advertising and printing departments were
housed under one roof for optimum synch. All sections of the
newspaper's production process, from subbing to typesetting,
from proof reading to optical processing, from plate-making
to the final printing, were so located as to achieve maximum
production speed. Attention was paid even to minor details, like
sending galley proofs to the news desk in a jiffy. Such were
the conveniences that the edition could go to bed by a leisurely
4.30am (the print run took barely half an hour.) Communication
lines were made as reliable as possible, given frequent power
interruptions. Both PTT and UNI ticker services were subscribed
to (though only the PTI had a carrier station in Margao to cope
with breakdowns.) A full-fledged bureau was set up in Panjim,
connected to the editorial offices in Davorlim by teleprinter link.

The printing technology employed was said to be the best
available in India — except in typesetting, where for some
unknown reason, Lino machines were used instead of computers
(maybe the value of lead scrap, in place of katchra bromides that
computers generated those days, had something to do with it!)
No more block-making for photographs and illustrations; these
were optically processed directly to printing plates. A modern



web offset printing machine was brought in (together with a
Delhi-based Haryanvi operator who soon acquired fondness for
palm feni from nearby Jose's bar and other unprintables from
across the Rawanfond railway tracks!). The machine churned
out, if I remember right, 50,000 copies/hour. Even the camera
purchased for the Staff Photographer was a top-of-the-line
German Leica, complete with an array of lenses and filters,
worth a lakh of rupees of 1978. Krishna Kurwar managed
the plant, under the GM-cum-Publisher, Madkaikar. The result
was a refreshing, never-before-seen product on the landscape of
Goa's print media.

To match, a high-profile editorial team was put together
under the stewardship of Konkani-speaking M.G. Bailur and
his Associate, Tulu-speaking Y.M. Hegde, both originally from
South Canara. The backbone of the newspages, the News
Editor, was P.R. Menon, the old and revered FPJ warhorse. The
complement of three Chief Subs and about a dozen Subs was
picked from various national dailies — Goa could come up with
only two pairs of hands on the news desk. Being unfamiliar with
local affairs, this cast added onus on Kaka Singbal and me to
mark the priority of our dispatches in the initial days!

The news-gathering team headed by Kaka (assisted by
Dharmanand Kamat in Panjim and Karamchand Furtado on the
TP link) was, of course, entirely home-bred. I rushed college-
mate Leslie St. Anne thro' a crash course in typing to join me
in Margao. In South Goa, we had Radharao Gracias and Joey



Rodrigues (both law students then), Felicio Esteves (who went
on to become a Ministerial P.A. and co-author of the infamous
Marks Scandal subsequently scooped by me for the FPJ), John
Carlos Aguiar in Ponda, Vallabh Dessai in Quepem, Minguel
Mascarenhas in Sanguem, Kelly Furtado in Vasco, and half a
dozen stringers across South Goa. Manikrao (brother of the
award-winning Tol photographer, Prabhakar M. Shirodkar) was
our lensman, assisted by Lloyd Coutinho in Margao and Lui
Godinho in Vasco, excellent photographers all, who provided the
memorable photo inputs that shot the WCT to instant fame.

WCT hit the newsstands in early-July 1978. We raced. In
Margao, I concentrated on at least one off-beat, human-interest,
interview-based or photo-story per day, carried usually boxed or
in anchor position. Aware of our printing process strengths, |
never lost an opportunity to get Manik shoot a good pic, including
one that had to be clicked from a bubbling canoe in choppy
waters off a rocky beach in Betul, South Goa. [This one was of
a rotting human male corpse — sprawling, shocking and white on
the dark rocks — which the cops had neglected to recover despite
the local Sarpanch's days-long complaints. P.R. Menon splashed
the pic in the lead-story position. I had to take Papa's reprimand
the following morning — it seems the Lt. Governor was taken
so aback picking the morning's WCT that his P.A. personally
called Papa to complain about bad taste. But I still considered
the two-and-half Rupees paid to the canoe man for the ride a
fine expense!]



Consciously, though, we shunned sensationalizing and Kaka
firmly shot the idea of carrying the day's matka figures. We
refrained from gimmicks like carrying dummy advertisements,
especially in the Classified columns, barometer to a newspaper's
popularity.

Instead, we went for innovative editorial content. [Including,
at my instance, a SundayMag column on Sleight of Hand by
the Salcete magician, Marco. When Marco didn't show up for
a couple of weeks, leading to howls from eager readers of his
column, Y.M. Hegde was so furious that I had to fill in with
a piece on how Marco had performed the Vanishing Trick and
restore YM's trademark smile!]

To further notch up circulation, I almost coerced Madkaikar
into breaking the back of monopoly newspaper distributors in
South Goa — by selling retail bundles to any willing vendor on an
initial sell-or-return basis.

Results were evident. By month 6, we sold around 4,500
copies in and around Margao alone, compared to less than half
that number by NT. Circulation problems, however, persisted
in North Goa, including delayed deliveries to news stalls in the
northern talukas. But then, we had just two vehicles to cover
the entire territory. ("Penny wise, Pound foolish," P.R. Menon
forever rued, he never carried much of an impression about the
managerial abilities of Goan mineowners — all his life, after all,
Menon had worked in a establishment owned by the Karnanis,
Marwaris to the core!) Even then, overall, WCT's print order



would be just about 2,000 copies short of the NT. And at the rate
we were going, the gap would fast be closed and surpassed?

My heroes, of course, were Shivram Borkar and Babal
Borkar, ace drivers who by day ferried the shift editorial staff to
and from quarters in Margao to office in Davorlim . By night,
the duo snoozed whatever time available, on heaps of 'raddi' in
the press. And zipped their way with newspaper bundles to either
end of Goa before the crack of dawn — in terribly overloaded,
ramshackle, dieselized Ambassador cars that should have been
a delight to Mario Miranda and Alexyz (we used a syndicated
pocket cartoon, incidentally, since Mario was with the Tol group
in Mumbai and Alexyz hadn't yet surfaced as a cartoonist.)
Babal and Shivram, true heroes who virtually were at call, round
the clock, round the year. [They of course made out-of-pocket
money, ferrying passengers on the return. When this reached
Papa's ears, he tailed one of the drivers one fine morning. When
the unsuspecting fellow stopped to take in passengers, Papa is
reported to have pulled alongside and advised the driver, "Bhara,
bhara, taxi ti!" The man was often magnanimous. The driver did
not lose his job.]

By the first year of publication, despite impressive circulation
figures, there were no signs of advertising revenue picking up
to reach the financial break-even point. To the sheer dismay
of our well-knit editorial team, there were also no signs of
implementation of the pan-Konkan Plan. The management,
instead, began fighting shy to inject fresh investment in the



enterprise. Corners started getting cut. Virgin plates came to
used only for jacket pages, inside pages were processed on
recycled plates. Papa's dream began to show signs of fatigue?

By the third month into the second year of publication, amid
this uncertain scenario, arrived Nicholas ("Nicky") Rebello, a
lino-typesetter and leader of the NT worker's union. I will not
hedge a bet if Nicky was 'inspired' by his employers, but having
been in touch with him much after his retirement from NT
at his home in Betim, I can vouchsafe Nicky didn't travel to
Davorlim by any 'political' inspiration. My best guess is that some
restive workers of the WCT press, aware of wages being paid at
NT, must have approached and invited Nicky to Davorlim. The
workers of WCT press got unionized and Nicky soon served a
Charter of Demands. The management stood its ground, often
unreasonably in the opinion of the editorial team — which of
course had no locus standi in the imbroglio. As the strike showed
signs of protraction, P.R. Menon, known for leftist leanings from
his fiery days at the FPJ, tried to intervene with the management.
To no avail.

(P.R. Menon was forever of the conviction that managerial
skills of Goan mine-owners were limited to blasting,
transportation and shipping — and after the importer's cheque
arrived, to distributing the proceeds to those who had blasted,
transported and shipped. And, of course, to profits!) Papa,
strangely, sometimes used queer management methods. There
was this Chief Accountant, hired for the PTI group, on a then



princely salary of Rs.4,000 a month. To get a feedback on the
Chief Accountant, Papa assigned a peon drawing no more than
Rs.250 a month. After office hours, the peon would report to
Papa on the activities of the C.A. from which, inferences on the
Chief Accountant were drawn!

But a man of immense experience and intuition he was. From
the streets of native Assolna in Salcete, where as a child he
hawked textiles, a wooden yard measure slung across his shoulder
and a coolie with a headload of wares in tow, Papa must have
surely post-graduated from the University of Experience. On
occasions when I was seated in his chamber, his P.A., Sambari
would buzz to announce a visitor. In a flash Papa knew why
the man had come, what he would say, and had the replies even
before the visitor entered! I personally saw flaming creditors
leave his chamber smiling, even though not a paisa had yielded!
He had that rare ability to disarm even the most irate visitor.
But when it came to the WCT strike, I have always held the
belief that a man of such calibre who could have easily placated
the agitated workers and even broken their Union, was somehow
carried away with the opinion of one trusted man, who was
obviously misleading him — and since I've named names, 1 will
exclude Madkaikar and Kurwar.]

With no end to the strike in sight, Bailur, Hegde, Kaka and me
next met and virtually pleaded with Papa to concede some sops
to the striking workmen and get the publication going. I think
the establishment (may not have been Papa) thereafter regarded



as being pro-Union!

The editorial team, bulk of which was from outstation, met
frequently during those bekaar days and finally, the painful
decision emerged that we tell the management to either settle the
dispute with the Union or we quit en masse. The management
was unmoved. We quit, but Papa's dispenser of bad advice
insisted on serving 'dismissal’ letters!

And thus a lofty dream to publish from Goa, the land of Banna
Halli, an English daily serving the entire of Lord Parashuram's
Konkan on the West Coast of India, went phut. A modern
press and process, an excellent editorial team — path-breaking
infrastructure in Goa's history of newspaper production — lay in
waste.

The venerable Bailur returned to retirement, as did P.R.
Menon. Y.M. Hegde joined Mumbai's Shipping Times as
Editor. The Chief Subs and Subs returned to their original
publications or to new jobs. A Goan Sub, Vincent Rangel,
from Tivim-Bardez, went into business, as the Mumbai-end
partner of Manvin Couriers. I joined the FPJ Group (Free Press
Journal, its tabloid-eveninger Bulletin and fortnightly, Onlooker)
as Goa Correspondent; moved in like capacity to IE when FPJ's
Chief Editor, S. Krishnamurty joined IE's Mumbai edition as
Resident Editor; played a role in J.D. Fernandes' decision to
start an English avatar of the near defunct Portuguese O Heraldo
(including the hiring of its first editor) — and almost joined, but
didn't quite — as that newspaper's Chief Reporter, for reasons



that Rajan Narayan should know. And finally got into business.
Without regrets.



Chapter 4: Novem Goem:
The Roof Caves In

Paul J Fernandes

Paul Fernandes, known to journalists in the state for his
amiable nature, as also his ability and inclination to do off-
beat and far-from-the-beaten-track stories, has published a vast
amount on issues that concern rural Goa, archaeology and the
average resident of Goa. He was recently winner of a Centre
for Science and Environment (Delhi) fellowship to study water
issues in Goa.

Konkani as the official language of Goa was then still a
distant dream. And granting of statehood to the Union Territory,
a remote possibility. A few Konkani protagonists casually
discussing the issue felt that a medium was sorely needed to
project the aspirations of true Goans. And only a "people's
newspaper" free from the shackles of the capitalist could achieve
that, they thought.

A few years earlier, Uzvadd, reincarnated as Novo Uzvadd
and Novo Prakash, had become defunct after its editor Evagrio
Jorge learnt a few bitter truths. The Herald — in its new English-
language avatar as also in the much-touted role of a champion of



Konkani — was yet to appear on the horizon.

It was then in 1980 on a dark night ... in Panjim ... that
the idea of launching a Konkani daily was born. And talk about
the requirement of funds for the mammoth project threw up a
novel idea. The way out was a 'pad-iatra ' (or, long march across
Goa on foot) through the villages of the then union territory.
At a follow-up meeting, the individuals involved formed a Trust
— called the Novem Goem Pratishthan. They crowned the then
young seminary-student turned trade union leader Christopher
Fonseca, who floated the idea of a pad-iatra, as its general
secretary.

Trustees were Sara Machado, Advocate Pandurang
Mulgaonkar, Gurunath Kelekar, Dr F M Rebello, Advocate
Antonio Lobo, and Gustav Clovis Costa. Mathany Saldanha and
Fr Braz Faleiro played a stellar role in getting the idea through.

And so began an eventful, and an unforgettable, 70-day trudge
through the nooks and corners of Goa. There were some 70-
odd volunteers, which included a few women and two vivacious
sisters, Tina and Colete Xavier, students at that time.

The pad-iatra started on October 26, 1980. Fonseca recalls
that wherever they went, they received a good response. Money,
small and big sums, was contributed. There were occasions too
when — language being a sensitive issue in Goa — they were
insulted. But they had decided not to retaliate in any way. A
person spat on a young pad-iatri, Srikant Chodankar, when he
knocked at his door for his contribution for the new paper. But



he bravely said 'thank you' and stepped out with the others.

Two of the girls accompanying him burst into tears, as
participants from that venture recall.

The eventful 'pad-iatra’ ended on December 31, New Year's
eve. By then, the volunteers had managed to collect around Rs
250,000, a tidy sum considering that this was just in the start of
the 'eighties, when the rupee still had more value than now.

Needless to say, it took about six months to create the requisite
infrastructure to launch the daily. Finding premises, purchasing
machinery and recruiting the staff. When the Novem Goem first
hit the stands in 1980, many naturally had great expectations that
it would serve as a people's paper. Several dailies in the past had
not survived for long, given the huge requirement of funds.

Indeed, Novem Goem could not scale great heights; but it had
many 'lows' during its span. The coverage could not be extensive,
nay it was even below average. This is perhaps understandably
because the publication could not engage a big team of reporters
or set up a network of reporters in all corners of Goa. But it
carried to work with few expectations and fewer rewards.

During the agitation, the tabloid served to keep the mass
of Konkani lovers, specially in its heartland of Salcete, if it
can be called that, posted of various developments. The paper
served to forge a relationship and bridge the gap between the
old Roman Konkani writers and those who had just started
writing in the Devnagri script. Well-known poets, writers, such
as Uday Bhembre, Dr Bhikaji Ganekar, Manoharrari Sardesai



were among those who often contributed their writings to the
paper.

The paper also sought to raise the standard of Konkani among
its readers by often explaining difficult words, as compared to
the poor quality of writing in most Roman script periodicals.
I myself recall contributing to a column Aichim Don Utram
(Today's Two Words), which gave the readers two new words
to learn daily, with meanings in English and also illustrated by
examples.

'Konkni uloi, Konkni boroi, Konknintlean sorkar
choloi' (Speak Konkani, Write Konkani, Administer The State
In Konkani), the slogan coined by one of the trustees, Gurunath
Kelekar, gained currency and set the mood among Konkani
lovers.

While the paper finally closed down, coincidentally, it did
so after Konkani was included in the Eight Schedule of the
Constitution of India and Goa was granted statehood — two of the
avowed objectives for which the Trust had launched the paper.
Many may be skeptical about the contribution of this small paper
to these two great and important causes. But having worked in
this paper for just over three years as a sub-editor, I recall that
Dr Rebello, as its editor, contributed significantly to the chorus
for the twin demand.

DURING THE ENTIRE existence of the paper, its
management had to face several struggles and even upheavals
among the trustees.



Its problems started from the day the presses were set up.
While an offset machine could have been bought, a Glockner
machine owned by one of the Trustees was sold to the Trust.
With that, it was only possible to print a tabloid paper.
The machinery subsequently gave several problems. How a
newspaper cannot survive without infusion of frequent doses of
capital was best exemplified here. Advertising revenue was very
low, though there were phases when its staff pooled their efforts
to raise funds by canvassing for advertisements through their own
initiative. There were managerial problems, too. With lack of
experience in running a paper, and negligence by some of the
Trustees at certain stages, the roof finally had to cave in.

A former trustee alleges that the quantum of advertisements
released by the government to the paper was meagre, and the
staff even led a morcha to the Secretariat, alleging shabby
treatment. This continued even after Konkani was made the
official language of the state.

If the paper survived for around a decade, it could be termed
as a miracle of sorts. There were around 7,000 readers, who
religiously read the daily. However, the poor coverage towards
the end saw its readership go down sharply. The emergence
of a slickly printed and produced Konkani-monthly Gulab also
hastened its death.

However, there was no dearth of sympathisers. Gulf Goans
contributed generously, and quite often, to keep it afloat. But
tiatrists were largely not among them as they showed apathy



towards it vis-a-vis advertisements of their shows. They preferred
an English-language daily and very few advertised in Novem
Goem, if at all rarely.

The real heroes and the sufferers in the bargain were the
Novem Goem workers, who toiled during its entire 10-year
existence. Lack of revenue meant that they often received their
salaries late. On the 10th of any month, it was not unusual for
the management to announce they would give some advance on
the salary. For one thing, the salary was being delayed; over and
above, to be told that they would get it in installments was the
ultimate affront. More so when these were people with families
to feed. But this went on month after month, specially during the
last few years.

They were entitled to a scale of salaries under Palekar
Wage Award — the Central Government-notified standards then
in force for minimum wages to be paid to journalists — but
they accepted graciously whatever they were offered. This was,
naturally, much below the Wage Board recommendations.

And the employees, having few options, hung on with
commendable courage, though there was no hope of a turn
around. Their toil and sacrifices were really something to think
about. After the paper closed, they should have received their
dues from what came in as the proceeds from the sale of
machinery and the balance of a raffle draw, which had been
floated to raise funds for the paper.

But they are yet to be given their due.



The paper finally went to bed for the last time some time in
June 1988. And a novel experiment to offer a people's paper to
the masses made a quiet and sad exit.....



Chapter 5: The Herald of A New Ethos

R.K. Nair

R.K. Nair sees himself as a battle-scarred veteran too (adding,
"though close friends in Goa may describe me as bottle-
scarred"). He has 'seen action' in Kuwait and Iraq after his
departure from Goa. Back in India after the Iraqi invasion of
Kuwait, he worked for the Indian Express. He then went to
Oman, returning again to take up an assignment with the Hindu,
where he currently works.

So the Rajan era has finally come to an end at the Herald .
Sad though it may seem in human terms, it is unlikely to surprise
anyone who has at least a nodding acquaintance with his brand of
journalism — especially his strident and sensational approach to
contentious issues, such as the language agitation of the 'eighties.

By the time I arrived in Goa, the Herald (formerly O Heraldo )
had celebrated the third anniversary of its re-incarnation as an
Englishman — but it was not yet out of the birth pangs. It often
looked like a one-man show. The six-to-eight page broad-sheet
was Rajan Narayan's play-field, and he played with gusto — solo
at times, fast and loose frequently. His output was phenomenal.
He wrote the lead story, the front-page anchor, the edit almost



everyday, six days a week, for several years. Besides, there also
was the long-winded 'Stray Thoughts', on Sundays.

Life at The Navhind Times was sedentary by comparison.

In keeping with the image of Goa being a land of laid-back
lotus eaters, the NT staffers were under no pressure to perform.
Being the dominant daily, news came naturally to the NT. In
those days, it operated out of a small rented building, adjoining a
bar and restaurant, on the outskirts of Panjim as the new building
near the Panjim market was under construction. The bar and
the building belonged to the then Mayor of Panjim, an affable
man whose employees entertained the NT staffers on credit. The
editorial staff got an off-day after two days of work — that's 10
offs a month, which was a luxury that journalists in other papers
could not dream of.

The first thing that struck one about the English-language
Press in Goa in those days was its utter lack of respect for
the readers' intelligence. I'm sorry if this view offends anyone,
but the small-town mentality, the self-serious posturing and the
patronising editorialisation of news reports were all too obvious
in both the NT and Herald.

But there ended the similarity. In other respects, the two
papers were a study in contrast. Herald was technologically
superior. Having introduced computers ahead of the NT, its
printing was neater but the paper was replete with errors —
typographical as well as factual. The NT too had its share of
typos. But it made few factual errors, because, as critics would



say, it seldom reported facts!

The NT used vintage Lino machines for composing and
its antiquated printing machine broke down quite often. The
morning paper hit the news-stands well after 10 am on such
occasions. The printing was awful — full of black patches, missing
letters and blank spaces that challenged the imagination of the
reader. Still it retained its readership, mainly because it was
perceived as the more credible of the two.

Rajan Narayan failed to rise to the occasion and offer a
credible alternative. Herald behaved like a spoilt brat throwing
tantrums. It lacked a sense of proportion. Too often, it played
to the gallery, fanned sectarian passions and threw norms to the
wind. With its rabble-rousing shrillness, Herald managed to gain
a foothold among a section of the Goan population, especially
in South Goa where the NT was perennially late to arrive. But
Herald was not taken seriously even by its ardent supporters.
Journalist Devika Sequeira once summed up the situation neatly:
Herald was laughable and the NT evoked tears!

All that changed with the arrival of the Gomantak Times .
The NT Chief Reporter Pramod Khandeparker quit to join
the GT. The NT was jolted out of its complacency — it was
facing a challenge it had never faced before. Work on the new
building was speeded up, and the relocation carried out in a
hurry. Computers were installed and a new printing machine was
ready.

But all that was not enough to ward off a threat from the rivals.



Its content had to improve. Acting Editor M.M. Mudaliar was
in a bad mood. His calm and composed disposition gave way
to a brittle temper. He yelled at the management people, and
threatened to have the editorial staff sacked.

One day, I diffidently approached him with a piece of writing
and asked for permission to launch a column in the Sunday
supplement. He was reluctant. I was new and untested. And I was
not even a regular — I was on voucher payment. But he decided to
give it a try and carried the piece on the front page of the Sunday
Magazine. It was titled 'A peep into Goan psyche'. The column
was called 'Small Talk' and it appeared under the pseudonym of
R.K. Yen. The response to the first piece was incredibly good.
Mudaliar readily published the second one and, when the third
piece appeared, I got the appointment order.

By then Mudaliar had been confirmed as Editor and the paper
was ready to face the world with new vigour. The editorial offs
were curtailed to once a week. The printing improved and new
features and columns were gradually introduced. The NT had
arrived. The threat from GT looked feeble now. They had good
journalists and better technology, but had forgotten to hire good
proof-readers. The paper was full of typos, even in headlines.

The NT was relieved — at least temporarily.

The arrival of GT had a big impact on the Herald too. Rajan
Narayan began to behave like one possessed. He blamed Chief
Minister Pratapsing Rane and the NT for all the ills of the world.
His frustration was beginning to show. He railed against the NT



and Rane at the drop of a hat. Once, two people were killed in
police-firing in Vasco following a group clash. It was the lead in
the next day's NT, but the Herald completely missed the news.

A reader's letter was published in Herald a few days later:
"Where was your reporter when the firing took place in Vasco?
Had he gone to Baina for a quickie?" The Editor's reply: "We
don't enjoy the patronage of Chief Minister Pratapsing Raoji
Rane. So we missed the news." (As if Rane had called in the NT
and given out the news!)

Rajan Narayan is essentially a rhetorician. He has a way with
words and can argue his case convincingly. But his writings
carried little conviction, which was the major reason for Herald's
credibility crisis in those days. But the fact that he changed
the media scene there cannot be disputed. In my view, the
fundamental error he made was to plunge into the middle of
things, rather than remaining a level-headed observer that a good
journalist is supposed to be. He made an over-zealous effort to
ingratiate himself with a section of the Goan society and failed
miserably. The fact that even today his Goan credentials are
questioned bears this out.

As everything has two sides, the Herald experiment (if one
could call it that) too had its pros and cons. The single most
significant achievement of Herald, in my opinion, was to raise
a breed of bright young journalists who cut their teeth in
journalism there. Most of them left disillusioned and bitter with
the paper and its Editor, but they have done reasonably well



elsewhere. But for Herald, they would not have come to this field.

And Herald did manage to provide some relief (comic relief,
according to critics) from the tedious fare offered by the NT. It
was sharp and pungent — too pungent for many. Almost every
report packed a sting in its tail. Some of the fare dished out in
the guise of investigative journalism was just gossip laced with
outrageous bias. But all this lighted the scene up and served as a
reminder to the NT to wake up and take notice.

Rajan Narayan never hesitated to name his rivals, especially
the NT, while making disparaging remarks. The NT, on the
other hand, took a diametrically opposite stance: it skirted
controversies altogether. Its unwritten policy was never to report
or comment on anything controversial, let alone naming names!

But that had to change to keep pace with the changing
times. I lampooned Rajan Narayan in my columns occasionally,
which Mudaliar permitted reluctantly. It must be said to Rajan
Narayan's credit that he not only took my pot-shots in good
humour, but, according to Herald sources, also stopped a couple
of juniors who wanted to hit back at me.

I met Rajan Narayan only once; but then it was hardly a
meeting. Rather, I saw him from a distance at a midnight carnival
in Panjim. After the edition was over, my NT colleague Anthony
and I decided to take a round. We saw Rajan Narayan surrounded
by a group of revellers. In a red T-shirt and bermudas, with a
red ribbon around his head and a glass of feni in hand, a wobbly
Rajan Narayan with bleary eyes was quite a spectacle. Anthony



nudged me and asked, "Can you imagine Mudaliar in such a
scene?"

Never. Mudaliar was, by comparison, dapper. In fact, his first
advice to me when I called on him for a job interview was to be
always mindful of my reputation. "It's a small place. Everybody
knows everybody. And liquor is cheap here," he had said.

I left Goa rather bitterly.

I fell out with Mudaliar over an innocuous remark in my
column. I used to report the traditional cricket match between
the legislators and journalists in the column in a running
commentary form. That year (1989), the Legislators XI led by
Chief Minister Rane trounced the Press XI, led by Mudaliar. I
made a passing remark that age was apparently catching up with
Mudaliar. He deemed it too personal, and stopped talking to me.
There were enough people around to fan the fire; and he refused
to recommend me for a promotion. One thing led to another and
I soon decided that my future lay elsewhere.

But I've no hard feelings about anything now. In fact, I recall
my days in Goa with nostalgia and gratitude. It was a turning
point in my career and I fondly remember my association with
a wonderful people. I learned many things in Goa that stood me
in good stead in later life and it will always remain etched in my
memory as a part of my youth.

I wish all my friends and acquaintances over there, especially
Rajan Narayan, good health and success in whatever they are
engaged in now! I learnt of Mudaliar's death quite recently



through an e-mail. I was saddened. I fondly recall my association
with him. Despite the differences of opinion that resulted in
our parting of ways, Mudaliar was a thorough gentleman and
working with him was an enriching experience. I cherish his
memories!



Chapter 6: O HERALDo:
an untold chapter

Valmiki Faleiro

Valmiki Faleiro, a Goa-based working journalist between
1975-83, covered Goa for national publications like The Current
Weekly, the Free Press Journal group and the Indian Express.
He was Staff Reporter with the West Coast Times and as a
freelancer, contributed to various journals like The Navhind
Times, Goa Today, The Sun Weekly, Newstrek, Detective
Digest, Mirror, Newsmag.

The early 1980s. Happy days were here again for Goa's first
English-language daily, The Navhind Times (NT). After a brief
challenge to its other crucial attribute, that of being the only
English-language daily, from Goa Monitor in the late 1960s,
NT had just staved off another. West Coast Times, launched
July-1978, blazed a luminous trail in quality journalism but, like
a comet after a brief showing, vanished into oblivion.

NT was back to its snug-seat monopoly.

A slave of the economic thought of Adam Smith, David
Ricardo and John Stuart Mill, or our own Nani Palkhivala, JRD
Tata and M.R. Pai, I have been a votary of free enterprise and



competition — and allergic to monopolies. A monopoly is bad for
any consumer. And infinitely worse in a crucial commodity that
helps form a society's opinion.

I had been speaking to some wealthier Goans, my idea of
launching a broadsheet weekly, which would, over a period, be
converted to a full-fledged daily. A tabloid (like Goa Monitor)
did not appeal; and mere excellence in editorial content and
quality printing (like West Coast Times) did not suffice. What
mattered was the capacity to financially sustain a daily newspaper
(by absorbing annual losses even while continuing to maintain
quality) until the product turned round, which could take some
years. That kind of money in Goa only mineowners had — like all
of Goa's major dailies! So my idea was start small, stay around
till you built adequate advertising recognition and support, and
only then convert to a daily — at a fraction of a daily's budgetary
requirement and without having to own printing facilities from
day one.

Even then, not many Goan businessmen I was in touch with
were willing to risk any substantial venture capital.

It was around this time, June 1983, if I recall the month
correctly, that a mutual friend in the printing business in Mumbai
and Goa, told me that A.C. Fernandes, Patrao of the Panjim
stationers Casa J.D. Fernandes, was toying with the idea of an
English-language daily. The mutual friend suggested I discuss my
ideas with Fernandes.

A.C. Fernandes wasn't a mineowner, not yet anyway, but I



had heard he was a shrewd businessman. He purchased Goa's
only extant Portuguese-language daily, O Heraldo, not so much
for love of the language or its dwindling local readership, but
evidently for the intrinsic value of its press and its centrally-
located premises. It was said he took full advantage of the daily's
lable, in those days of the Permit Raj, to import (from Italy?)
a Lino typesetting machine, which actually was used for all and
sundry job works of the business house — even as the major part
of good ole O Heraldo continued to be composed by hand!

But what the heck! A shrewd and street-smart man, I
reckoned, would any day be better than a cash-filled dumbo.
Moreover, what Patrao may have lacked by way of adequate
resources was made up in having his priorities right. His love
Goa and her way of life, his concern about increasing corruption
in Goa's polity and aspiration for rightful honour to the mother
tongue, were transparently genuine.

The mutual friend arranged our introductory meeting, over
lunch at the A.C. Fernandes residence at Santa Cruz one rainy
Sunday. The sharp-eyed (and, as I was later to discover, sharp-
tempered) Patrao, his demure wife and sons, John, Raul and
Oswald, with the mutual friend and I sat across a carefully laid
table. I spoke about WCT and why it failed, my ideas for a
successful daily and my business plan for such a venture. A.C.
Fernandes (the sons, those days, played second fiddle), I think,
was impressed. And thus began a relationship, where 1 did my
best to midwife a second English-language daily for Goa — or



almost.

The search was on for an Editor. Ads had been placed in
the major national dailies. Surprisingly, about a dozen pros were
willing to come to Goa! But the best were out of reckoning, they
expected salaries the kind Patrao never figured existed! Ervelle
Menezes was the best bet. When I covered Goa for the Indian
Express a couple of years before, Ervelle was a Chief Sub at
IE's Mumbai edition. After Bhat, the then News Editor, died in
harness, Ervelle had taken over as the News Editor and was in
that position at this point of time.

From deep within, I hoped that Ervelle it would be to launch
the Herald as its founding editor. A professional and a Goan, he
was a suitable choice. For me too: I had been, by now, ordained
to be the to-be newspaper's Chief Reporter, on insistence of A.C.
Fernandes and his son Raul. My own plan had been to be with
them till the day the newspaper took off; I was, by this time,
already getting into business, developing family-owned land at
Fatorda, Margao.

I never met or spoke to Ervelle about this job. Raul had, and
I gathered that Ervelle was indeed interested. I was aware that
he had come to Goa to check things out. Ervelle, of course, is
around and it would be for him to say why he declined. What 1
surmised at that time, though, was that Ervelle must have been
put off by local opinion about A.C. Fernandes' financial capacity
to sustain a daily newspaper to the stage it generated its own
resources. Ervelle of course explained it had something to do



with his mother's illness.

Ervelle's decision was a great setback to the plan — there was
just one last application left in Raul's file of responses for the
Editor's post. If 1 had not urged its consideration earlier, it was
because the applicant lacked experience with a daily newspaper.
The applicant's only exposure to a daily was a brief stint at the
Financial Express — not a mainstream newspaper. His c.v. spoke
of experience at Mirror. But then, magazine journalism is not
the same as what goes into the making of a daily newspaper.
Moreover, the applicant wasn't even into journalism for quite
some time: he presently dwelt in the dreary world of advertising
and public relations, at one of Mumbai's lesser-known firms.
Such was the irony.

What the NT had been to Goa's English readers, a Hobson's
choice, Rajan Narayan's application now was to Raul and me!

Fearing that Patrao may get discouraged enough to abandon
the newspaper idea, my airflow changed and I convinced A.C.
Fernandes that we invite the man and take a closer look at
his credentials. Rajan was lodged at Panjim's Hotel Mandovi (I
wonder if he ever stayed there again, used as in later years he was
to offered or obtained five-star hospitality across Goa's coast!)
Patrao, Raul and I met him. The parleys went so long in the
afternoon that there was no restaurant open for lunch. Rajan and
I had to make do with puri bhaji at Cafe Real (I wonder, again,
how he'd have raved and ranted in his latter-day popular Sunday
column, Stray Thoughts . But beggars were not choosers, those



days.)

To me, Rajan came out as a clever and crafty mind. But again,
what the heck! At that point of time, the NT had a clever and
resourceful skipper at its helm. I had known Bikram Vohra from
my days at the Indian Express. When marched to Ahmedabad as
Resident Editor of the IE's local edition, to fend off competition
from the formidable Times of India, one could count on Bikram
to come up with extremely off-beat ideas: he painted the town
red with the slogan, Keen ahead of the times, read the Express!
To compete, we would need a crafty mind and I though Rajan
fitted that bill pretty well. From me, Rajan wanted to learn more
about Goa - its history, economy, religions, cultural mix the
background of its English-language press and, of course, of the
A.C. Fernandes clan.



Konen 03HaKOMUTEJLHOI'O
¢dparmenra.

Tekct npenocraBieH OO0 «JIutPec».

[IpounTaiiTe STy KHUTY LIEJIMKOM, KYIIUB TOJIHYIO JIETATbHYIO
Bepcuio Ha JIutPec.

Be3ormacHo oriaTuTh KHATY MOKHO OaHKOBCKOH KapToit Visa,
MasterCard, Maestro, co cuyera MOOMJIBHOTO TesiehOHa, C TiIa-
Te)KHOro TepMmuHaia, B cajoHe MTC wmm Cesa3HoOHM, uepe3
PayPal, WebMoney, Aunexc./lensru, QIWI Komenek, 60Hyc-
HBIMU KapTaMu WK APYTUM YI0OHBIM Bam crioco6om.



https://www.litres.ru/various-10848091/behind-the-news-voices-from-goa-s-press/
https://www.litres.ru/various-10848091/behind-the-news-voices-from-goa-s-press/

	Introduction
	Chapter 1: Sixties' stories: Free Goa's first elections
	Reporters too
	Convinced
	Echoes in Toronto

	Chapter 2: Goan journalism: Views from near and far
	Getting into the field
	Throwing light on Uzvadd
	On holiday
	Grown since

	Chapter 3: West Coast Times : A dream ruined
	A rival to Hobson's choice NT

	Chapter 4: Novem Goem: The Roof Caves In
	Chapter 5: The Herald of A New Ethos
	Chapter 6: O HERALDo: an untold chapter
	Конец ознакомительного фрагмента.

